Tuesday, March 1, 2011

Satu Lagi Sesi Demo Penggunaan Panel E-Braille Quran

Selepas sesi demo penggunaan panel E-Braille Quran Teaching Aid diadakan di Hotel Legend pada awal bulan lalu, maka satu lagi sesi yang sama bakal dianjurkan. Kali ini, sesi berkenaan akan diadakan pula di Hotel Premula, Kuala Terengganu. Menurut rancangan, sesi tersebut akan diadakan pada pertengahan bulan Mac 2011. Seperti biasa, penganjur sesi ini ialah pasukan penyelidik daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan kerjasama erat daripada Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) Pusat.



Terdapat beberapa sebab mengapa Kuala Terengganu dipilih untuk penganjuran sesi demo kali ini. Antaranya ialah, PERTIS Terengganu merupakan PERTIS peringkat negeri yang paling aktif dalam penganjuran kelas pengajian Alquran Braille. Setakat ini, hampir 40 orang peserta sedang menyertai kelas pengajian Alquran berkenaan. Kelas pengajian berkenaan pula terbahagi kepada 5 tahap berdasarkan kepada kemahiran para pesertanya. Kelas pengajian ini pula diadakan 3 kali seminggu dan 2 jam pada setiap sesi. Selain itu, kelas pengajian Alquran Braille anjurannya pula mendapat sokongan padu daripada kerajaan negeri Terengganu menerusi Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu (MAIDAM) Terengganu.



Bagi saya, peluang melihat sendiri perjalanan kelas pengajian Alquran Braille di Kuala Terengganu nanti merupakan kesempatan yang amat berharga kepada pasukan penyelidik. Inilah masanya di mana pasukan penyelidik akan didedahkan dengan situasi sebenar bagaimana sesebuah kelas pengajian Alquran Braille dijalankan. Mudah-mudahan, dengan menyaksikan dengan mata kepala sendiri, ia akan dapat mencerna idea tambahan ke arah penambahbaikan ciri-ciri yang ada pada panel itu kelak.

Saya turut dimaklumkan, terdapat beberapa ciri baru yang akan diketengahkan dalam sesi demo di Kuala Terengganu kelak. Ciri-ciri berkenaan sebenarnya merupakan hasil dapatan daripada cadangan-cadangan yang telah dikemukakan semasa sesi demo di Hotel Legend pada awal bulan Februari lalu. Antaranya ialah, dalam sesi demo kali ini bilangan panel akan ditambah. Selain itu, satu ciri menarik yang bakal diketengahkan nanti ialah di mana huruf-huruf Braille yang muncul di atas panel akan bergerak secara silih berganti secara automatik. Ini bermakna, pengguna tidak perlu lagi menukar baris-barisnya secara manual. Saya juga dimaklumkan, terdapat 3 tahap kelajuan pergerakan huruf-huruf Braille pada panel berkenaan, iaitu laju, sederhana dan perlahan. Buat masa ini, saya masih belum berkesempatan untuk merasai sendiri ciri terkini yang terdapat pada panel berkenaan. Insha-Allah, jika tiada aral melintang, saya akan berpeluang untuk merasainya pada hujung minggu ini.

Saya akan memaklumkan jadual terperinci menerusi blog ini mengenai sesi demo yang akan berlangsung di Hotel Premula kelak.

Jika diimbas kembali, secara jujur saya akui, kewujudan panel E-Braille Quran hari ini tidak pernah terfikir oleh saya sebelum ini. Hari ini, dengan kehendak Yang Maha Kuasa, apa yang tak pernah dimimpikan sebelum ini sudah ada di depan mata. Marilah sama-sama kita berdoa semoga Allah akan permudahkan urusan selanjutnya mengenai panel E-Braille Quran ini. Mungkin kejayaan yang akan kita kecapi tidak lama lagi adalah berkat doa kita semua.

No comments: