Sunday, March 13, 2011

Mengunjungi Bekas Anak Murid Di UM



Pada 11 Mac (Jumaat) lalu, saya sekeluarga telah ke Universiti Malaya (UM). Sudah lama juga saya tidak masuk ke UM. Tujuan saya ke UM kali ini ialah untuk bertemu dengan Noraishah Aziz, salah seorang bekas anak murid saya. Beliau baru di tahun pertama. Lebih kurang sebulan lalu, Noraishah ada menghubungi saya menerusi telefon untuk mendapatkan bahan bagi tujuan menyiapkan tugasannya. Kebetulan bahan yang beliau perlukan memang ada dalam simpanan saya. Apakan daya, oleh kerana masa yang seringkali padat, maka setelah sebulan baru saya dapat menemuinya di UM.



Setelah saya sekeluarga tiba di UM, kami terus membawa Noraishah dan rakannya (Siti Atikah) ke kafetaria kepunyaan Abang Sahor di Asrama Ketiga. Kepada rakan-rakan dan pengunjung blog ini yang pernah menuntut di UM tentu masih ingat dengan kafetaria berkenaan. Saya rasa, Abang Sahor telah pun bertapak dan mengendalikan kafetaria ini semenjak sebelum saya menjejakkan kaki ke UM lagi. Sehingga hari ini beliau masih mampu bertahan.



Kepada pengunjung kafetaria yang cacat penglihatan pula, sudah tentu kafetaria Abang Sahor tak mungkin luput daripada ingatan. Ini kerana layanan yang diberikan oleh Abang Sahor sangat memuaskan dan sungguh mesra, dulu kini dan insha-Allah akan selama-lamanya. Sewaktu saya tiba di kafetarianya, kebetulan Abang Sahor juga ada. Wah! Bukan main lagi mesra Abang Sahor menyambut kami. Noraishah juga turut mengakui bahawa layanan yang diberikan setiap kali beliau dan rakan-rakannya mengunjungi kafetaria Abang Sahor memang amat memuaskan. Ini bermakna tahap kemesraan Abang Sahor dengan golongan seperti kami tidak pernah berubah dari dulu lagi. Terima kasih banyak-banyak kepada Abang Sahor. Insha-Allah bertambah-tambah barakah kehidupan Abang Sahor.



Setiap kali saya berkunjung ke kafetarianya, Abang Sahor akan bertanyakan khabar beberapa orang bekas penuntut UM yang cacat penglihatan yang masih beliau ingati. Antaranya termasuklah Pett (Cikgu Shafiee), Mohd Nor Don, Kalam (Ustaz Kalam), Jais (Cikgu Jais), Zamzuri serta beberapa nama lain lagi. Nama-nama yang beliau ingati merupakan mereka yang cacat penglihatan dan pernah menuntut di UM sejak lebih 20 tahun lalu.



Setelah selesai menjamu selera, kami bergerak pula ke Asrama Ketujuh (Asrama Za’ba). Di sini barulah saya dapat menyerahkan bahan yang diperlukan kepada Noraishah. Oleh kerana bahan berkenaan dalam bentuk soft copy, maka kami terpaksa mencari tempat yang sesuai untuk dipindahkan ke komputer (netbook) Noraishah.



Sebagai salah seorang guru yang pernah mendidik Noraishah, sudah tentulah saya merasa amat bersyukur apabila melihat beliau dapat mendaki hingga ke menara gading. Memang pun Noraishah merupakan seorang murid yang pandai, rajin dan kadangkala banyak cakap. Riuhnya masih tak berubah lagi. Kepada Noraishah diucapkan selamat berjaya.

Sesungguhnya kampus UM banyak meninggalkan kenangan buat saya. Saya bukan sahaja sekadar mendapat ijazah di sini, bahkan banyak pengalaman lain yang dapat saya timba ketika menuntut di universiti ini. Kehidupan berumah tangga saya juga mula berputik ketika saya di tahun akhir di UM.

Salam dari Kuantan.

No comments: