Wednesday, March 16, 2011

Sesi Demo Penggunaan Panel E-Braille Quran Di Kuala Terengganu





Sebagaimana yang telah saya maklumkan sebelum ini, bermula 13 Mac lalu, saya sekeluarga, sebilangan ahli pasukan penyelidik serta Setiausaha Agong PERTIS Pusat telah berkumpul di Hotel Premula Beach Resort, Kuala Terengganu. Secara peribadi, ini merupakan kali kedua saya menginap di hotel ini. Kali pertama saya menginap di hotel yang sama ialah di antara 14 – 18 Januari 2002 yang lalu. Tatkala itu, saya menghadiri satu mesyuarat dan bengkel di bawah anjuran sebuah jabatan kerajaan. Saya masih ingat nama jabatan dan nama pegawai yang mengendalikannya dan apakah kesan daripada mesyuarat dan bengkel berkenaan khususnya kepada pendidikan untuk murid yang cacat penglihatan. Saya selitkan juga ulasan sebegini kerana pada hari ini kita lakukan juga hal yang sama. Jadi jangan hairanlah jika pada masa depan kita juga akan memperoleh impak yang serupa.



Bagi saya, pemilihan hotel ini sebagai lokasi sesi demo bagi zon pantai timur adalah keputusan yang betul. Selain daripada lokasi hotel yang terletak di kawasan bandar, kemudahan yang disediakan juga memuaskan. Di samping itu, kakitangannya juga baik dan mesra OKU (orang kelainan upaya). Walaupun pada waktusibuk, kakitangan yang bertugas di tempat makan tetap memberikan layanan yang patut kepada saya dan rakan-rakan senasib.



Berbalik kepada sesi demo di Kuala Terengganu, pada 14 Mac sebelah pagi, saya sekeluarga, En. Abu Hassan (Setiausaha Agung PERTIS Pusat) serta sebilangan ahli kumpulan penyelidik telah melawat ke pejabat PERTIS Terengganu. Hal ini telah pun saya kongsikan menerusi blog ini.







Sesi demo penggunaan panel E-Braille Quran Teaching Aid telah bermula pada 14 Mac di sebelah petang. Sesi ini telah dihadiri oleh para jemputan khas yang terdiri daripada wakil-wakil jabatan dan agensi kerajaan, insitusi pengajian tinggi di sekitar Kuala Terengganu, badan-badan bukan kerajaan, pihak media, AJK PERTIS Terengganu dan lain-lain lagi. Sambutan yang diterima tidak mengecewakan.











Selain daripada siri ucapan alu-aluan, majlis sesi ini dipenuhi dengan sesi taklimat dan sesi amali mengenai penggunaan panel E-Braiille Quran. Semua tetamu diberikan peluang yang seluas-luasnya untuk mencuba panel yang telah disediakan. Pihak media juga tidak ketinggalan dalam memperoleh info mengenai panel E-Braille Quran berkenaan.









Sesi kedua dan ketiga demo telah diteruskan pada 15 Mac di sebelah pagi dan sebelah petang. Kedua-dua sesi ini dibuka kepada ahli PERTIS, bukan ahli serta kepada mereka yang berpenglihatan. Sambutan yang diterima memang menggalakkan.






Antara yang turut hadir pada sesi di sebelah petang (15 Mac) termasuklah Cikgu Mohamed Ismail (mantan YDP), Cikgu Zaki dan Cikgu Azhar yang datang daripada Triang. Kata Cikgu Azhar, beliau memperoleh maklumat mengenai sesi demo ini menerusi blog ini.



Di samping itu, secara kebetulan, salah seorang bekas pelajar universiti Sains Islam Malaysia (USIM) juga turut berkesempatan hadir dan menyaksikan sendiri panel E-Braille berkenaan. Kehadiran beliau amat bermakna kerana sewaktu menuntut di USIM dahulu, pelajar berkenaan pernah mengambil kursus yang berkaitan dengan kaedah penulisan Alquran Braille.

Sebagaimana biasa juga, setiap sesi akan diselitkan segmen soal jawab. Nampaknya kali ini soalan yang dikemukakan tidaklah sebanyak sewaktu di KL. Ini petanda baik. Mungkin penggunaan panel ini hampir menuju tahap matang mengikut kaca mata pengguna .... mungkin!





Dalam sesi kali ini juga, terdapat 3 ciri baru yang telah diketengahkan. Ciri pertama ialah bagaimana panel ini juga boleh digunakan untuk mempelajari huruf “a b c” Braille. Ciri kedua pula ialah memperkenalkan sistem bookmark. Ini bermakna, pengguna boleh menyambung bacaan Alquran pada tempat terakhir bacaan diberhentikan walaupun panel telah di-switch off. Ciri ketiga pula ialah di mana sistem pergerakan titik-titik Braille secara automatik. Ini sangat membantu bagi sistem panel yang menggunakan satu baris titik-titik Braille.





Bagi pihak pasukan penyelidik, saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua pihak yang telah memberikan kerjasama yang sangat baik di sepanjang sesi demo berlangsung di Kuala Terengganu. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada para tetamu dan pengunjung ke sesi demo berkenaan. Terima kasih juga diucapkan kepada En. Mohd Fauzi Mansor dan seluruh barisan AJK PERTIS Terengganu yang telah mengaturkan perjalanan kunjungan dengan begitu teratur sekali.





Saya juga, secara peribadi, ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh barisan ahli penyelidik yang telah sudi memilih Kuala Terengganu sebagai lokasi untuk sesi demo kali ini. Di samping itu, keikhlasan para penyelidik juga terserlah bilamana mereka tanpa segan silu sudi bergaul mesra dengan setiap pengunjung, khususnya yang cacat penglihatan, di sepanjang sesi demo berlangsung.

Siang tadi, dalam hujan lebat, saya sekeluarga meninggalkan Kuala Terengganu dan telah selamat tiba di Kuantan.

Salam dari Kuantan.

No comments: