Thursday, March 24, 2011

Main Dam

Di sebuah tempat bernama Padang Antah Berantah, tinggal sebuah keluarga yang sederhana besarnya. Di antara ahli keluarga tersebut ialah seorang mertua dan seorang menantu. Kedua-duanya laki-laki.

Di antara menantu dan mertua, ada dua sifat yang jauh berbeza. Menantu seorang yang kuat makan tetapi amat malas bekerja. Manakala mertuanya pula seorang yang rajin bekerja tetapi sangat malas untuk bersolat. Lama-kelamaan si mertua mula naik bosan dengan sikap menantunya yang sangat malas bekerja tetapi amat kuat makan. Si menantu pun begitu juga, mula naik menyampah dengan sikap bapa mertuanya yang sukar untuk melakukan solat walaupun amat rajin bekerja.

Suatu ketika, setelah selesai makan tengah hari, tiba-tiba bapa mertua berkata kepada menantunya: “Kalau waktu macam ni elok kita main dam. Nak sambung kerja pun, baru sangat lepas makan.” Maka disahut pula oleh si menantu dengan berkata: “Betul tu, lagipun perut saya masih penuh lagi, kenyang yang amat sangat ni.”

Lalu kedua-duanya pun mulalah bermain dam. Si menantu memang pandai main dam. Pantang dapat peluang. Akhirnya habis buah dam bapa mertuanya dimakan.

Melihat buahnya sudah habis, lalu mertua pun berkata: “Wah, habis licin buah dam bapak kau makan!” Lalu si menantu pun berkata: “Kalau main dam saya memang macam ni, pantang ada peluang, mesti saya makan buah lawan.” Lalu si mertua pun berkata pula: “Tapi apalah maknanya, makan saja kuat tapi bila kerja malas!” Tersenyum sahaja si menantu. Dalam hatinya berkata-kata: “Rupa-rupanya orang tua ni nak mengenakan aku.”

Setelah selesai pusingan pertama, si menantu mengajak mertuanya main dam sekali lagi. Si mertua setuju. Niatnya kali ini untuk mengalahkan menantunya. Kali ini si menantu membiarkan sahaja mertuanya memakan buah-buah damnya. Oleh kerana kurang tentangan, si mertua berjaya dapat sampai 3 haji. Lalu berkatalah si mertua: “Wah, kali ni mudah sangat bapak dapat haji, sampai tiga haji bapak boleh dapat!” Lalu berkatalah si menantu: “Apalah maknanya kalau mudah untuk dapat haji, tapi susah nak solat lima waktu!” Si mertua tersenyum pahid sambil berkata dalam hatinya: “Kali ini aku pula yang terkena!”

Renungkan dan fikirkanlah!

No comments: