Monday, March 14, 2011

Panggilan Daripada Air Asia

Sekitar jam 1.57 tengah hari tadi, tatkala saya sedang bersiap-siap untuk menghadiri sesi demo penggunaan E-Braille Quran, saya telah dihubungi menerusi telefon oleh pihak Air Asia. Pemanggil berkenaan memperkenalkan dirinya sebagai Kenneth Chan daripada Jabatan Khidmat Pelanggan (Guest Services Departmen), air asia. En. Kenneth memberitahu saya, beliau mendapat maklumat saya telah dilayan dengan buruk oleh salah seorang kakitangan Air Asia semasa di lapangan terbang Kota Bharu Khamis lalu. Saya agak terkejut kerana saya tidak pernah membuat laporan rasmi kepada Air Asia mengenai kelakuan salah seorang kakitangannya kepada saya tempoh hari. Menurut En. Kenneth, maklumat berkenaan beliau perolehi menerusi laman web.

Lalu saya menceritakan secara ringkas apa yang telah saya alami ketika di lapangan terbang Kota Bharu pada 10 Mac lalu. Setelah itu, En. Kenneth bagi pihak penerbangan Air Asia memohon berbanyak-banyak maaf kepada saya di atas apa yang telah berlaku. Katanya lagi, Air Asia merasa kesal kerana hal seumpama itu tidak sepatutnya berlaku terutamanya kepada golongan seperti saya. Katanya lagi, Air Asia adalah sebuah syarikat penerbangan yang memahami keperluan penumpang seperti saya dan sentiasa sedaya upaya untuk memberikan perkhidmatan terbaik.

Saya menerangkan kepada En. Kenneth, saya sama sekali tidak menyalahkan Air Asia kerana ia berlaku tatkala saya menggunakan perkhidmatan Air Asia buat kali keenam. Lagipun, setakat pengalaman saya, hanya seorang sahaja yang berkelakuan tidak mesra kepada golongan seperti saya. Jadi, bagi saya ia lebih kepada sikap individu berkenaan dan bukan mencerminkan dasar umum penerbangan Air Asia.

Selanjutnya, En. Kenneth ingin mengetahui nama kakitangan berkenaan agar sesuatu boleh dilakukan supaya kejadian seumpama itu tidak berulang lagi. Saya memaklumkan kepada En. Kenneth, saya telah berjanji kepada diri saya untuk merahsiakan sahaja nama kakitangan berkenaan. Lagipun, setelah saya meluahkannya dalam blog ini, saya telah pun memaafkannya dan berdoa semoga beliau tidak lagi mengulangi kelakuan buruknya itu khasnya kepada golongan seperti saya. Tujuan saya mengisahkan peristiwa berkenaan adalah untuk berkongsi pengalaman sendiri agar ia dapat menjadi iktibar khasnya kepada rakan-rakan senasib yang lain. Bak kata orang tua-tua, yang baik jadikan teladan dan yang buruk jadikan sempadan.

Selanjutnya, En. Kenneth memberitahu saya, sebenarnya apabila penumpang cacat mendapat bantuan daripada Air Asia semasa berlepas atau tiba, ia tidak dikenakan sebarang caj. Saya agak terkejut. Lalu saya bertanya, bayaran RM 12.00 yang sering dikenakan untuk apa? Kata En. Kenneth, ia adalah sebagai caj jika kerusi roda kepunyaan Air Asia digunakan. Itu sahaja. Maknanya, jika penumpang cacat penglihatan seperti saya yang mendapat bantuan tanpa melibatkan kerusi roda, maka tiada sebarang caj akan dikenakan. Maklumat ini merupakan sesuatu yang baru bagi saya. Selama ini, pemahaman saya ialah jika kita mendapatkan bantuan daripada kakitangan Air Asia sama ada ketika hendak berlepas atau sewaktu tiba, maka bayaran RM12.00 akan dikenakan.

Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai hal ini daripada En. Kenneth, saya bersedia bekerjasama dengan memaklumkan nombor talian pejabat En. Kenneth tetapi tidak menerusi ruangan komenter.

Kepada penerbangan Air Asia, saya mengucapkan jutaan terima kasih di atas keprihatinan pihak anda di atas apa yang telah menimpa saya pada 10 Mac lalu. Kini saya lebih yakin untuk terbang bersama Air asia buat kali ketujuhnya pada masa dan tarikh yang masih belum ditetapkan lagi. Terima kasih banyak-banyak kepada En. Kenneth, terima kasih banyak-banyak kepada Air Asia. Pada jam 2.08 minit barulah perbualan kami berakhir.

Kepada rakan-rakan yang telah menyebarluaskan pengalaman saya buat tatapan umum sebagai perkongsian pengalaman juga saya ucapkan jutaan terima kasih.

Sesungguhnya, pengalaman buruk itu amat pahit ketika dilalui dan amat menginsafkan setelah ia berjaya dilalui.


Salam dari Kuala Terengganu.

No comments: