Menghormati Orang Berilmu
Arkian Sultan Mahmud hendak pergi mengaji Maklumat pada Maulana Yusuf; akan tuan itu telah junun, jika layang-layang orang lalu di atas bumbungrumahnya, disuruhnya buangi ali-ali. Setelah dapat, maka disuruhnya koyak layang-layang itu, dipesok-pesokkan; katanya "Biadab, lalu di atas rumahku," demikianlah kelakuan tuan itu. Maka Sultan Mahmud pun datang bergajah, banyak orang mengiringkan baginda pergi ke rumah Maulana Yusuf itu. Setelah datang ke pintu pagarnya, kata orang kepada penunggu pintunya, "Beritahu Maulana Yusuf, Yang Dipertuan datang". Maka oleh penunggu pintu, diberinya tahu Maulana Yusuf; maka kata Maulana Yusuf, "Apa kerja sultan datang ke rumah fakir? Tutup pintu!" Maka Sultan Mahmud pun kembalilah ke istana baginda. Setelah hari malam, maka segala hamba disuruh baginda pulang; setelah sunyi, maka Sultan Mahmud pun pergi dua berbudak, kitab Maklumat itu baginda sendiri membawa dia. Setelah datang keluar pintu pagar Maulana Yusuf, maka titah Sultan Mahmud pada penunggu pintu, "Beritahu Maulana, bahawa fakir Mahmud datang". Maka kata Maulana Yusuf, "Jikalau fakir Mahmud datang, bukai pintu; kerana fakir patutlah datang ke rumah sesama fakir." Maka Sultan Mahmud dibawa naik, duduk ke rumahnya. Maka Sultan Mahmud pun mengaji Maklumat pada Maulana Yusuf.
(Dipetik daripada Sulalatus Salatin, selenggaraan Abdul Samad Ahmad, halaman 101-102).
Kisah kecil di atas memaparkan bagaimana penghormatan yang begitu besar dan tinggi telah diberikan oleh seorang yang bertaraf raja (Sultan Mahmud) kepada seorang yang berilmu atau alim (Maulana Yusuf). Berdasarkan petikan tersebut, sekiranya seseorang itu hendak menuntut ilmu, janganlah menunjuk-nunjukkan segala kebesaran yang ada kerana ia mungkin akan mengakibatkan ilmu yang hendak dituntut tidak ada keberkatannya. Oleh kerana golongan ilmuwan dan cendiakiawan mempunyai kedudukan yang istimewa dalam masyarakat, maka Sultan Mahmud tanpa ragu dan tanpa rasa ingin menunjukkan kebesaran yang ada pada baginda telah menurut sahaja kemahuan Maulana Yusuf. Lagipun apa yang diperintahkan oleh Maulana Yusuf langsung tidak mendatangkan sebarang kemudaratan kepada Sultan Mahmud. Bahkan ia merupakan satu cara untuk mendidik supaya setiap manusia mampu melihat dirinya dari kaca mata kebesaran dan kekuasaan Allah Yang Maha Esa. Saya teringat firman Allah yang antara lain mafhumnya: "…. Dan diangkat orang yang beriman dan orang yang berilmu dari kalangan kamu dengan beberapa darjat (kelebihan) …" (surah Almujadalah, ayat 11).
Seandainya orang itu bukannya Maulana Yusuf, tetapi hanya rakyat biasa atau sekadar pembesar negeri, kedatangan Sultan Mahmud bukan sahaja tidak disambut bahkan disuruh tutup pintu pagar pula, maka sudah tentulah kejadian itu dianggap mengaibkan raja. Kesalahan sedemikian seakan menderhaka dan hukumannya ialah bunuh. Oleh kerana yang terlibat dalam peristiwa itu ialah seorang maulana (orang berilmu), maka Sultan Mahmud bukan sahaja akur dan pulang semula ke istana, bahkan baginda sanggup merendah diri dengan "memfakirkan" diri baginda di hadapan seorang yang berilmu semata-mata untuk berguru dan mencari ilmu. Demikianlah mulianya martabat seorang guru pada zaman itu. Jangankan rakyat biasa atau pembesar negara, raja sendiri turut akur dengan perintah seorang yang berstatus guru. Sesungguhnya penghormatan yang diberi kepada golongan guru atau pendidik amat besar sekali pada waktu itu dan tiada tolok bandingnya pada zaman ini.
Hari ini, banyak kisah telah kita dengar dan tatap melalui pelbagai media bagaimana seseorang guru itu bukan sahaja tidak lagi dihormati bahkan "diderhakai" pula.
Keadaan semakin kalut apabila segelintir para ibu bapa mula campur tangan dan tanpa usul periksa turut menyebelahi anak-anak mereka secara membuta-tuli.
Selain itu, semakin jarang para ibu bapa yang menghubungi guru dari semasa ke semasa untuk mengetahui perkembangan anak-anak mereka secara lebih dekat lagi. Selama 10 tahun saya terlibat dalam profesion pendidikan, seingat saya baru sekali seorang bapa menghubungi saya untuk mengetahui perkembangan anaknya dalam mata pelajaran yang saya ajar. Itu pun mungkin kerana bapa tersebut juga merupakan seorang guru.
Saya kira, hari ini pun semakin jarang kita menyaksikan bekas-bekas anak murid apabila bertemu dengan bekas gurunya akan bersalaman dan mencium tangan gurunya. Bukankah cara ini sebenarnya bukan sahaja akan menambah lagi keakraban antara guru dan murid, tetapi ia juga akan menambah keberkatan kepada ilmu yang pernah diperoleh daripada guru berkenaan.
Satu fenomena yang semakin berleluasa ialah anak-anak murid sekarang sudah hilang rasa malu kepada para guru terutama ketika berada di luar sekolah. Justeru, ada antara mereka tanpa segan silu merokok walaupun dia sedar perbuatannya itu dilihat oleh gurunya.
Di samping itu, golongan guru sebagai golongan yang dianggap berilmu adakalanya sudah lari dari peranan utama mereka. Guru bukan sahaja berperanan dalam kelas semata-mata. Sebagai golongan yang sering menjadi contoh dan teladan, kelakuan guru termasuklah tutur katanya akan sentiasa diperhati dan akan jadi ikutan tanpa mengira waktu dan tempat. Di sekolah guru akan mengajar bahawa merokok membahayakan kesihatan. Apa pula perasaan seorang murid apabila terlihat gurunya merokok walaupun di luar sekolah? Di sekolah, guru akan mengajar murid-muridnya supaya menggunakan perkataan seperti "saya" atau "awak". Apa pula perasaan murid apabila mendengar para guru menggunakan perkataan "aku" dan "engkau" apabila berkomunikasi sesama mereka? Jika fenomena ini berterusan, secara tidak langsung guru sendiri turut berperanan supaya profesionnya tidak lagi dipandang mulia dan kurang dihormati.
Saya berpendapat, kita selaku anggota masyarakat masih ada ruang dan peluang untuk memulihkan keadaan.
Apa yang saya tulis ini bukanlah semata-mata kerana saya seorang guru, kerana pada masa yang sama saya juga mempunyai ramai bekas guru. Saya sedar adalah menjadi kewajipan bagi saya untuk menghormati semua guru saya.
No comments:
Post a Comment