Friday, January 8, 2010

Bicara Jumaat

KISAH BANJIR BESAR NABI NUH A.S



Dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nuh kepada kaumnya, maka ia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh tahun. Maka mereka ditimpa banjir nesar, dan mereka adalah orang-orang yang zalim.
(Surah Al-Ankabut:14)

Kisah banjir besar di zaman Nabi Nuh a.s telah diceritakan oleh banyak masyarakat di dunia. Ia juga mendapat tempat yang meluas di dalam al-Quran. Banyak ayat menerangkan sikap tidak ambil berat di kalangan kaum Nabi Nuh terhadap amaran dan nasihatnya; reaksi mereka dan bagaimana kejadian itu berlaku.

Nabi Nuh telah diutuskan kepada kaumnya sebagai peringatan tetapi mereka telah membelakangi seran ayat-ayat Allah SWT dan mempersekutukanNya dengan sesuatu yang lain. Nabi Nuh a.s juga menggesa umatnya agar menyembah Allah Yang Esa dan menyahkan segala penentangan terhadapNya. Walaupun baginda bersungguh-sungguh mengajak umatnya agar menyembah Allah dan mengingatkan mereka betapa hebatnya balasanNya, mereka tidak memperdulikannya dan terus mempersekutukan Allah. Peristiwa ini diterangkan dalam surah Al-Mukminun seperti berikut:

Dan demi sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Nuh kepada kaumnya, lalu berkatalah ia: “Wahai kaumku, sembahlah kamu akan Allah, (Sebenarnya) tidak ada Tuhan yang lain bagi kamu selain daripadaNya. Oleh itu tidakkah kamu mahu bertaqwa kepadaNya?”

Maka ketua kafir dari kaum-kaumnya berkata (sesama sendiri): orang ini hanyalah seorang manusia seperti kamu, ia bertujuan hendak melebihkan dirinya daripada kamu. Dan kalaulah Allah berkehendak (mengutuskan seorang Rasul) tentulah ia menurunkan malaikat menjadi rasulNya. Kami tidak pernah mendengar seruan seperti ini dalam kalangan datuk nenek kami yang telah lalu.”

“Ia tidak lain hanyalah seorang lelaki yang mengidap penyakit gila. Oleh itu tunggulah akan perubahan keadaannya hingga ke suatu masa.”

Nabi Nuh a.s berdoa dan berkata: “ Wahai Tuhanku,tolonglah daku, kerana mereka mendustakan seruanku.” (Surah Al-Mukminun:23-26)

Seperti yang dijelaskan dalam ayat-ayat di atas, ketua-ketua masyarakat kaumnya telah berusaha menuduh Nabi Nuh a.s menggunakan kekuasaannya demi untuk menaungi mereka, dengan tujuan untuk memperolehi kepentingan sendiri seperti status, kepimpinan dan kekayaan. Mereka juga telah menuduh Nabi Nuh a.s telah “dirasuk”. Mereka juga membuat keputusan untuk membiarkan baginda dalam keadaan seperti itu untuk seketika sambil mengenakan pelbagai tekanan.


Allah SWT telah memberitahu Nabi Nuh a.s bahawa golongan yang menentang kebenaran dan melakukan kezaliman akan ditenggelamkan dan mereka yang beriman akan diselamatkan.
Apabila tiba masa hukuman tersebut, air dari mata air membuak-buak keluar dari bumi dan disambut pula oleh hujan yang turun dengan lebatnya tidak berhenti-henti menyebabkan berlakunya banjir besar. Allah telah mengarahkan nabi Nuh a.s agar “membawa masuk ke dalam Bahtera setiap spesis haiwan, jantan dan betina, lelaki dan perempuan, semuanya berpasangan termasuk keluarganya – kecuali mereka yang menafikan ayat-ayat Allah”. Semua manusia yang berada di bumi itu telah mati lemas – termasuk “anak lelaki” Nabi Nuh a.s sendiri yang menyangkakan beliau akan selamat dengan berlindung di pergunungan yang berhampiran. Semuanya telah mati lemas kecuali mereka yang berada di dalam Bahtera bersama-sama Nabi nuh a.s.. Apabila air surut pada penghujung kejadian banjir itu, “masalah telah selesai”, Bahtera tersebut terdampar di Judi – iaitu pada sebuah tempat tinggi - menurut al-Quran.



(Dipetik daripada: Kisah Kaum-kaum Yang Pupus, oleh Harun Yahya).

No comments: