Sunday, January 31, 2010

Bicara Silam

PES: Suatu Coretan Silam



Sekolah Princess Elizabeth (PES) di Johor Baru merupakan sekolah rendah kedua bagi saya. Sebelumnya, saya pernah bersekolah di sebuah sekolah biasa yang letaknya sekitar 1.6 km dari rumah saya. Bagi saya, PES bukan sekadar sebuah institusi yang hanya memberikan pendidikan akademik semata-mata. Peranan dan sumbangan PES kepada mereka yang pernah menerima pendidikan di sekolah tersebut amat besarkhususnya dalam menyediakan asas kukuh kepada murid-muridnya untuk lebih berdikari pada masa hadapan. Oleh kerana hampir semua muridnya tinggal di asrama, maka pendidikan yang telah diberikan kepada murid-muridnya telah merentasi skop dan bidang akademik.



Dari sudut sejarahnya, PES telah ditubuhkan sejak tahun 1948 lagi. Di awal penubuhannya, ia menumpang di rumah kebajikan masyarakat di Batu 3, Jalan Skudai. Pada tahun 1954, sekolah berkenaan telah berpindah ke tapaknya yang ada hari ini, iaitu di Lorong 5, Jalan Nongchik, Johor Baru.



Guru besarnya yang pertama ialah Cikgu Ann binti Majeed (Yang Berbahagia Dato’ Ann Majeed). Selain itu, guru-guru generasi pertama yang lain ialah Cikgu Sharifah Kamaliah binti Dato’ Syed Abdul Kathir, Cikgu Fatimah binti Dato’ Ismail dan Cikgu Rahmah binti Abdullah. Kesemua guru yang saya senaraikan masih lagi hidup dan rasanya semua mereka telah berusia 80 tahun dan ke atas.



Salah satu pendidikan bukan akademik yang sangat diberi perhatian oleh PES kepada murid-muridnya ialah aspek pengurusan diri. Ini bermakna, selain daripada belajar dalam bilik darjah, murid-muridnya turut diajar bagaimana untuk menguruskan diri masing-masing secara lebih teratur dan sempurna. Pihak yang berperanan besar dalam pelaksanaan aspek pengurusan diri ini ialah kakitangan asrama yang amat mesra dengan panggilan “kakak” oleh semua murid.



Saya masih ingat lagi, bila saya masuk ke PES, antara aspek pengurusan diri yang mula-mula diajarkan kepada saya ialah cara-cara melipat kain baju, menyusun pakaian dalam almari, cara yang betul menyangkut baju dan seluar pada penyangkut dan juga cara mengemas tempat tidur. Setelah itu, diajarkan pula cara memasang dan mengikat tali kasut dengan betul. Oleh kerana kami semua murid yang cacat penglihatann, maka kakak-kakak berkenaan mempunyai kaedah tersendiri untuk mengajar kami semua perkara berkaitan pengurusan diri hingga pandai. Mereka tidak pula berpandangan, oleh kerana murid-murid ini tidak nampak, mereka tidak payah buat, mereka tidak perlu diajar semuanya itu. Kakitangan asrama berkenaan sekali-kali tidak berpandangan negatif sedemikian. Itulah yang istimewanya pendidikan khas ketika itu.



Bila saya naik darjah dua, saya dan rakan-rakan sebaya diajar pula cara untuk mencuci kasut sekolah termasuklah cara menggunakan kapur kasut, sama ada yang berbentuk cecair mahupun yang berbentuk ketulan. Setelah kami pandai mencuci kasut sekolah sendiri, maka setiap hujung minggu kami dimestikan untuk mencuci kasut sekolah sendiri. Kakitangan asrama akan memantau cucian kami. Mana-mana murid yang terlalu malas mencuci kasut sekolah sendiri akan kena hukuman. Saya masih ingat lagi, seorang kawan telah ditangkap kerana tidak mencuci kasut sekolahnya oleh seorang kakitangan asrama. Waktu itu hari sudah malam, sedangkan esok merupakan hari persekolahan pula. Jadi, kawan saya itu telah disuruh mencuci kasut sekolahnya segera. Setelah dicuci, kakitangan asrama berkenaan menyuruh kawan saya supaya meniup kasut sekolahnya hingga kering. Gerun juga saya dibuatnya, maklumlah waktu itu masih budak-budak lagi. Beberapa tahun lalu, tatkala menyingkap semula peristiwa tersebut, kawan saya yang kena hukuman tersebut menyifatkan bahawa ia bukan satu hukuman, tetapi merupakan didikan yang berkesan.



Selain itu, kami juga dididik cara dan adab ketika makan. Kami diajar bagaimana cara yang betul menyuap makanan dengan tangan. Kami juga diajar cara makan yang betul dengan menggunakan sudu dan garfu. Kami turut diajar cara yang betul meletakkan sudu dan garfu selepas makan. Jadi, tidak hairanlah sebahagian besar lepasan PES tahu menggunakan sudu dan garfu ketika makan.



Saya masih ingat lagi, bila tiba waktu makan, loceng akan dibunyikan sebanyak 2 kali. Loceng pertama, semua murid dikehendaki kembali ke asrama masing-masing dan beratur. Loceng kedua pula, semua murid akan berjalan ke dewan makan dalam barisan mengikut rumah (asrama) masing-masing. Sampai sahaja di dewan makan, murid-murid akan berdiri di tempat masing-masing untuk mendengar pengumuman, nasihat, peringatan atau sebagainya, jika ada. Setelah itu, doa sebelum makan akan dibacakan secara beramai-ramai oleh semua murid, barulah semua murid akan duduk dan makan. Isi bacaan doa sebelum makan itu pula dicipta khas supaya sesuai untuk semua orang, bangsa dan kepercayaan. Masih segar dalam ingatan saya, isi bacaan doa sebelum makan di PES ketika itu berbunyi: “Kami bersyukur, kepada Tuhan, di atas rezeki, yang di hadapan kami ini”.

Selepas makan pula, semua murid tidak boleh meninggalkan dewan makan dengan begitu sahaja. Setelah semua selesai makan, semua murid akan berdiri semula di tempat masing-masing. Kemudian bacaan doa selepas makan pula dibaca secara beramai-ramai juga. Doa tersebut berbunyi: “Kami bersyukur, kepada Tuhan, di atas rezeki, yang telah kami terima”. Setelah itu, baru semua murid boleh meninggalkan dewan makan dengan teratur dan tertib.



Sementara itu, bagi murid-murid darjah 5 dan 6, ada tugasan tertentu yang harus mereka laksanakan. Mereka harus membantu kakak-kakak untuk mencuci pinggan mangkuk selepas makan. Mereka juga harus menolong kakak-kakak untuk menghidang makanan sebelum makan. Semua murid yang berkaitan harus melaksanakan tugas ini mengikut giliran yang telah ditetapkan tanpa kecuali sama ada yang rabun mahupun yang buta. Demikianlah antara situasi pendidikan khas ketika itu.

Selain itu, setelah naik darjah 4 atau 5, saya dan rakan-rakan lain juga turut diajar mencuci pakaian sendiri. Kami diajar bagaimana untuk merendam, memberus baju dengan cara yang betul, membilas, hinggalah kepada menyidai pakaian di ampaian. Semuanya itu diajarkan kepada kami oleh kakak-kakak secara terperinci, penuh dedikasi dan sabar. Setelah kami pandai mencuci pakaian, maka kami semua dikehendaki mencuci pakaian sendiri. Hanya pakaian seragam sekolah sahaja yang masih dicuci oleh kakak-kakak.

Ada juga di antara kami yang agak malas mencuci pakaian sendiri. Ada yang merendamnya entah berapa hari. Ada juga yang mencucinya dengan merendamnya sahaja tanpa diberus dan disental. Semuanya diperhati dan diketahui oleh kakak-kakak. Sesiapa yang tidak makan nasihat, pasti akan kena hukum. Demikianlah kami dididik ketika itu.

Di samping itu, setelah kami naik darjah 4 atau 5, kami turut diajar cara untuk menggosok pakaian dengan menggunakan seterika. Kami diajar bagaimana memegang seterika dengan cara yang betul, cara meletakkan seterika, cara untuk mengetahui tahap kepanasan seterika dan sebagainya. Oleh kerana kakak-kakak yang mengajar kami menggosok penuh dedikasi, sabar dan positif, maka akhirnya menggosok pakaian bagi mereka yang tanpa penglihatan bukanlah sesuatu yang mustahil. Kini kami mampu melakukannya sendiri.



Selain itu, kami juga turut diajar cara mandi dan menggosok gigi dengan cara yang betul. Saya masih ingat lagi, kakak-kakak berkenaan akan mengajar kami cara mandi secara amali. Bagaimana menyiram air, bagaimana cara menggosok dan menyabun badan, celah mana yang patut digosok, cara mana untuk menggosok daki di badan, semuanya diajar secara amali. Mungkin kerana pada ketika itu masih budak, jadi perasaan malu kuranglah sedikit. Saya timbulkan kisah ini kerana ada pihak-pihak tertentu yang mempersoalkan, bagaimana orang buta mandi? Bersihkah cara mandian mereka? Bagaimana orang buta menyabun badan? Dan macam-macam lagi. Bagi saya, persoalan yang ingin saya timbulkan di sini hari ini ialah, mahukah dan mempukah “orang sekarang” menunjukkan cara mandi yang betul kepada murid-murid buta di peringkat sekolah rendah?

Jika kami di rumah, sebilangan ibu bapa yang mempunyai anak yang cacat penglihatan mungkin tak sanggup untuk mengajar dan menyuruh anak-anak mereka yang cacat penglihatan untuk melaksanakan tugas-tugas yang berkaitan pengurusan diri sebagaimana yang saya nyatakan di atas lantaran rasa kasihan yang tanpa batasan. Sesuggguhnya, pendidikan bukan akademik yang telah saya dan rakan-rakan lain terima sewaktu di PES merupakan asas yang kukuh untuk membolehkan kami berdikari dalam aspek pengurusan diri pada hari ini. Sikap kakak-kakak di PES yang penuh dedikasi, sabar serta berpandangan positif telah membolehkan aspek pengurusan diri dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Di sini, saya tidaklah bermaksud dan mendakwa semua lepasan PES bersih dan tahu menguruskan diri masing-masing. Mana-mana yang tak makan nasihat, tidak terurus juga diri mereka.

Apa yang saya ketengahkan ini adalah peristiwa yang berlaku di PES di sekitar dekad 70-an dan 80-an lalu. Saya tidak pasti adakah fenomena yang sama masih lagi wujud di PES pada hari ini.

Kepada kakak semua, terima kasih kami ucapkan.

1 comment:

Anonymous said...

kotoran pada badan boleh ditanggalkan dengan cecair syampu badan atau sental dengan lembut menggunakan scrub badan atau loofah sponges - peralatan mandian khas direka mengikut kesesuaian badan manusia. adalah terlalu bersih jika menyental badan menggunakan berus sabut utk mandi! kat SMPK pula, ada student pakai pewangi tandas kat badan. akibatnya dari tingkat 1 sampai tingkat 3 b,bau wangi!