Saturday, January 23, 2010

Ucapan Takziah

Sembah Takziah



Sekitar jam 11.30 malam tadi (Jumaat), saya mendengar pengumuman dari siaran TV yang mengumumkan bahawa ke bawah duli Tuanku Sultan Iskandar (sultan Johor) telah mangkat, berpindah dari alam fana ke alam baqa. Sebelumnya, pada jam 11.00 malam berita dari siaran radio masih memaklumkan bahawa DYTM Tengku Ibrahim Ismail telah dilantik sebagai pemangku raja kerana Tuanku Sultan gering. Menurut berita ke bawah duli Tuanku Sultan Iskandar telah pun mangkat di Hospital Pakar Puteri, Johor Bahru pada jam 7.15 malam (Jumaat).



Di sini, saya sekeluarga ingin merafak sembah takziah kepada seluruh kerabat diraja Johor kerana telah berpulangnya ke bawah duli Tuanku itu. Memang sudah menjadi ketetapan daripada Yang Maha Esa bahawa setiap yang hidup pasti akan menemui-Nya pada saat yang telah ditentukan.

Saya suka mengingatkan kepada diri saya dan kepada yang gemar mendengar peringatan, buat waktu ini elakkanlah daripada mengungkit dan mengorek cerita dan kisah kurang baik oleh Tuanku itu. Hal ini saya ketengahkan kerana sudah ada blogger yang mula memaki-hamun antara satu sama lain gara-gara mangkatnya ke bawah duli Tuanku itu. Baginda yang mangkat, mengapa pula orang lain yang harus bermaki-hamun antara satu sama lain? Sepatutnya kematian akan membuatkan kita lebih insaf, bukannya sebaliknya.

Pun begitu, saya sama sekali bukanlah bertujuan untuk menolak hakikat bahawa "Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama". Oleh itu, sementara nyawa masih terpinjam, sama-samalah kita berdoa agar kita semua akan mati dalam kebaikan dan akan meninggalkan nama yang baik pula.

1 comment:

Anonymous said...

Tak berani nak beri comment... nanti kena tangkap!