Friday, June 10, 2011

Tazkirah Jumaat

Sebab-sebab Mayat Disiksa Di Dalam Kubur

Dalam hadith ada disebutkan bahawa Nabi pernah melihat dua mayat sedang disiksa dalam kubur. Mereka disiksa bukan kerana kesalahan berat; yang seorang gara-gara tidak mahu beristinjak selepaas kencing, sedangkan yang satu lagi gara-gara suka menyebarkan fitnah.

Penyebab pertama kerana meninggalkan taharah yang diwajibkan. Perkara ini nampaknya enteng tetapi hukumnya wajib. Apabila seseorang itu tidak membersihkan kemaluannya setelah kencing, bererti badannya dalam keadaanbernajis, begitu juga pakaian atau seluar dalamnya. Perkara ini nampak kecil tetapi pengaruhnya cukup besar. Ramai orang khususnya kaum lelaki terpaksa meninggalkan sembahyang gara-gara seluar dalamnya tidak bersih.

Begitu juga yang menyebabkan seseorang disiksa di dalam kubur kerena menyebarkan fitnah. Memang gara-gara fitnah dapat membuat masyarakat menjadi kacau-bilau. Bahkan terkadang membuat orang sampai berbunuh-bunuhan.

Sebenarnya banyak lagi yang menyebabkan berlaku siksaan terhadap mayat di dalam kubur. Antaranya ialah:

Saksi palsu, menuduh orang, buruk sangka, mengajak kepada bidaah, makan riba, makan harta anak yatim, makan harta dengan jalan yang tiada halal, zina, mencuru, khianat, menghalalkan yang haram atau mengharamkan yang halal, berfatwa bukan dari nas kitab (Quran) atau sunnah Rasul, membantu dalam kejahatan dan permusuhan, mempolitikkan sunnah dan agama kerana kepentingan diri, mendengar lagu yang boleh membawa kepada kekufuran, curang dalam timbangan, merendahkan kedudukan sahabat Nabi, menjual ayat Allah dengan dunia, lebih mementingkan dunia daripada akhirat, mematikan syiar agama, musyrik, meremehkan kewajipan agama, bersumpah palsu, sengaja melambatkan solat dan yang paling berat ialah kekafiran.

(Sumber: Menuju Alam Kubur, Drs. Syahrin Nasution, Halaman 69-70).

Salam dari Kuantan.

No comments: