Tuesday, December 13, 2011

Dirgahayu Tuanku

Hari ini, negara kita telah mencatat sejarahnya yang tersendiri. Ia bersempena dengan perisytiharan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang ke-14. Istiadat pemasyhuran telah bermula sekitar jam 11.15 pagi. Ia telah berlangsung di Istana Negara (istana baru) di Jalan Duta, Kuala Lumpur. Tuanku Abdul Halim Al-Muadzam Syah telah dipilih sebagai Yang Di-Pertuan Agong ke-14 dalam mesyuarat Majlis Raja-raja Melayu ke-226 pada Oktober lalu.



Ini merupakan kali kedua Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah dipilih sebagai Yang Di-Pertuan Agong, satu sejarah bukan sahaja buat diri baginda, bahkan buat negara secara umumnya. Baginda Tuanku Abdul Halim telah menjadi Yang Di-Pertuan Agong buat kali pertama bermula pada 21 September 1970 hingga 20 September 1975.

Sejarah juga tercatat bilamana majlis istiadat perisytiharan Yang Di-Pertuan Agong ke-14 ini telah berlangsung di istana negara yang baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur. Secara keseluruhannya istana baru ini berkeluasan 96.5 hekter. Istana ini telah mula digunakan secara rasmi bermula 15 November yang lalu.



Di sini, selaku rakyat Malaysia yang setia pada raja dan negaranya, marilah sama-sama kita menjunjung kasih serta merafakkan sembah tahniah kepada Tuanku Abdul Halim Ibn Almarhum Sultan Badlishah di atas pemilihan dan perisytiharan baginda selaku Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong ke-14 serta kepada Tuanku Haminah Hamidun selaku Raja Permaisuri Agong. Sama-samalah juga kita berdoa semoga Allah sentiasa melimpahkan taufik serta hidayah-Nya kepada baginda berdua sepanjang masa serta diberikan kekuatan untuk memerintah negara.

Saya juga penuh yakin, dengan sikap adil yang sememangnya sudah sebati dengan diri baginda, baginda akan dapat memerintah negara ini dengan penuh keadilan, saksama dan benar-benar akan dapat berfungsi selaku payung negara.



Di sini, saya juga tidak lupa merafakkan sembah tahniah kepada Tuanku Sultan Muhammad V dari Kelantan yang turut terpilih dan telah diisytiharkan sebagai timbalan Yang Di-Pertuan Agong. Mudah-mudahan gabungan kedua-dua yang dipertuan yang berjiwa rakyat ini akan membawa keberkaan kepada tanah air yang tercinta ini.

Di samping itu, saya juga tidak lupa untuk merafakkan setinggi-tinggi junjung kasih kepada Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibn Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah serta Tuanku Nur Zahirah di atas perkhidmatan baginda berdua selaku Yang Di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong ke-13. Perkhidmatan baginda telah pun tamat semalam dengan penuh adat istiadat diraja.

Dirgahayu Tuanku!

No comments: