Wednesday, December 7, 2011

Selamat Kembali Semula Ke Ruang Maya

Cikgu Ahmad Bustamam merupakan seorang pegawai yang bertugas di Unit Masalah Penglihatan, Sektor Pendidikan Khas, Bahagian pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia. Untuk maklumat bersama, beliau merupakan seorang yang berpenglihatan tetapi amat menyayangi mereka yang tidak berpenglihatan.

Alkisahnya, suatu ketika dahulu beliau mempunyai blog sendiri. Agak aktif juga beliau dengan blognya. Sewaktu di Jepun pun beliau masih mengirimkan hasil tulisannya untuk tatapan bersama. Blog kendalian beliau mempunyai keunikan yang tersendiri iaitu beliau memperkatakan sesuatu mengenai golongan yang tidak berpenglihatan dari kaca mata mereka yang berpenglihatan. Di sinilah terserlahnya kelainan dan keunikan tulisan-tulisan beliau.



Nak jadi cerita, setelah beberapa ketika mengendalikan blognya, entah ribut mana yang melanda, sekonyong-konyong beliau boleh terlupa akkan password blognya. Maka menyepilah blognya daripada hasil tulisan yang berharga itu. Lama juga blog beliau sepi dan sunyi. Suatu ketika, Cikgu Ahmad Bustamam pernah meminta saya agar memadam pautan blognya yang telah sunyi itu daripada blog ini. Mulanya saya keberatan, tetapi setelah yakin bahawa memang benar beliau telah benar-benar lupa akan password blognya, maka dengan berat hati saya pun padamkanlah pautan berkenaan.

Pada Isnin lalu, beliau telah menghantar SMS kepada saya dengan memaklumkan bahawa kini beliau sudah memulakan semula blognya dengan blog baru. Saya rasa amat gembira. Mulai saat itu saya akan dapat menatap kembali tulisan-tulisan beliau khasnya mengenai pengalaman beliau bersama-sama kami yang tidak berpenglihatan ini.

Setelah mengenali rapat Cikgu Ahmad Bustamam sejak tahun 2005, saya merasakan tulisan-tulisan beliau amat bermanfaat. Tidak semestinya beliau akan memuji sahaja golongan yang tidak berpenglihatan. Adakalanya beliau juga mempunyai pandangan tersendiri terhadap golongan kami yang mana pandangan tersebut ikhlas, telus dan berterus-terang. Hakikat bahawa golongan tidak berpenglihatan seperti saya bukannya malaikat dan tidak terlepas daripada kesilapan dan kekhilafan amat disedari oleh Cikgu Ahmad Bustamam. Justeru, saya merasakan tulisan-tulisan beliau mengenai golongan kami amat seimbang, ikhlas dan sukar diperolehi dari sumber lain.

Kepada Cikgu Ahmad Bustamam, selamat kembali semula ke ruang maya. Kalau takut password hilang sekali lagi, suruh sahaja Cikgu Rohaiza simpan sama pasword berkenaan.

Kepada para pengunjung sekalian, silalah kunjungi sama blog kendalian Cikgu Ahmad Bustamam sebagaimana yang tersenarai dalam Laman Sesawang Pilihan di hujung blog ini.

Salam dari Kuantan.

No comments: