Saturday, December 24, 2011

Sembang Petang

Dilema Sebuah Restoran

Ada sebuah restoran. Letaknya beberapa kilometer dari rumah saya. Rasanya restoran ini agak terkenal juga. Mungkin ada dua faktor yang menyebabkan restoran ini terkenal. Pertama, mungkin kerana masakannya. Kedua, kerana harganya.

Saya pernah masuk dan menjamu selera di restoran berkenaan. Kalau tak silap saya ketika berbuka puasa dua atau tiga tahun yang lalu. Kami makan tiga beranak sahaja dan harganya RM 118.00. Itulah kali pertama dan terakhir kami sekeluarga masuk dan menjamu selera di restoran berkenaan. Sejak itu, kami sekadar jengah dari luar sahaja bila melalui sekitar restoran berkenaan.

Sejak kebelakangan ini, sudah beberapa kali saya lalu di sekitar restoran berkenaan. Apa yang terpampang pada restoran berkenaan ialah under renovation. Kalau tak silap saya pampangan sedemikian bukannya sehari atau seminggu, mungkin sudah lebih sebulan.

Saya juga pernah bertemu dengan pampangan yang sama di tempat-tempat lain. Apa yang berlaku kemudiannya ialah selepas sebulan dua, kedai berkenaan telah bertukar tangan. Mungkinkah nasib yang serupa akan dialami oleh premis restoran berkenaan?

Selepas kali pertama dan terakhir saya menjamu selera di restoran berkenaan, saya pernah mendengar keluhan mereka yang pernah melanggani restoran berkenaan. Kalau tak silap, pernah satu rombongan badan berkanun masuk dan menjamu selera di restoran berkenaan, kemudiannya dikenakan bil melebihi seribu ringgit. Bila ada orang lain yang minta pandangan saya berkenaan restoran berkenaan, saya sekadar berterus terang sahaja. Tidak saya kurangi atau tambahi walaupun satu huruf.

Mungkin betul premis restoran berkenaan sedang direnovasi. Walau bagaimanapun, sewaktu kami melalui sekitarnya pada waktu siang, tak ada pula tanda-tanda orang sedang bekerja atau bahan-bahan binaan yang dibawa keluar masuk ke kawasan premis? Apa sebenarnya yang telah berlaku?

Foto premis restoran berkenaan ada dalam simpanan saya. Tak tergamak pula saya untuk menyisipkan sekali fotonya dalam posting kali ini. Biarlah posting ini sekadar teks tanpa foto.

Adakah ini yang dibidalkan orang tua-tua dahulu, untung secupak rugi segantang?

No comments: