Saturday, December 10, 2011

Mengapa Desak Tuan Guru Nik Aziz Berundur

Baru-baru ini, timbul semula desakan agar YAB Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat supaya tidak lagi bertanding dalam pilihanraya umum yang akan datang. Bermula dalam perhimpunan agung UMNO, ia kemudiannya dituruti oleh desakan yang sama daripada beberapa tokoh UMNO lain termasuklah yang sudah pencen daripada jawatan tinggi dalam parti tersebut. Walau bagaimanapun, kita harus faham, tokoh seumpama ini hanya pencen dari jawatannya sahaja, beliau tidak pernah pencen dari berpolitik dalam erti kata yang sebenar.



Kalau kita soroti isu yang sama, sebenarnya desakan seumpama ini bukanlah satu perkara baru. Saya masih ingat lagi, pada dekad 90-an lagi seorang tokoh politik Kelantan ketika itu turut mengajukan desakan yang sama. Bahkan menurut tokoh berkenaan, kalau Tuan Guru Nik Aziz meninggalkan jawatannya selaku menteri besar, beliau (Tuan Guru) akan diberikan jawatan selaku mufti Kelantan. Bila desakan yang hampir serupa timbul semula pada masa ini, sudah tentunya kita akan tercari-cari sebab-musabab mengapa desakan sedemikian harus timbul dari semasa ke semasa.

Bagi saya, terdapat beberapa kemungkinan mengapa musuh politik Tuan Guru Nik Aziz harus menimbulkan desakan sedemikian khususnya pada masa ini. Antaranya ialah kerana kegagalan musuh politik Tuan Guru Nik Aziz menewaskan beliau melalui pilihanraya khususnya di peringkat DUN. Memang benar, Tuan Guru Nik Aziz pernah tewas di tangan calon UMNO dalam pilihanraya tahun 1986 di kerusi Parlimen Bachok. Namun demikian, ia sama sekali tidak menggugat pengaruh serta kekuatan beliau di peringkat DUN. Ini terbukti bilamana Tuan Guru terus beroleh kejayaan dalam mempertahankan kerusi peringkat DUN untuk sekian penggal hingga kini. Selanjutnya, dalam senyap UMNO Kelantan terpaksa mengakui hakikat bahawa bagi sekian penggal di masa depan, kedudukan Tuan Guru Nik Aziz di peringkat DUN Kelantan juga memang sukar untuk digugat. Jadi, salah satu cara supaya Tuan guru Nik Aziz tidak lagi berada di dalam DUN ialah menerusi desakan agar beliau bersara dari politik Kelantan secara terhormat menurut kacamata UMNO. Demikian kemungkinan strategi mereka.

Bilamana UMNO mendesak agar Tuan Guru Nik Aziz berundur, ia sebenarnya menunjukkan bahawa golongan UMNO mengakui bahawa kekuatan PAS khususnya di Kelantan turut sama ditunjangi oleh kekuatan pengaruh serta wibawa Tuan Guru Nik Aziz itu sendiri. Maknanya, selagi Tuan guru masih aktif dalam politik Kelantan, selagi itulah UMNO akan berputih mata untuk menawan kembali negeri tersebut khasnya daripada PAS. Apa yang berlaku selama ini ialah pasang surut jumlah kerusi khasnya PAS di DUN Kelantan yang berbeza antara satu penggal dengan penggal yang lain. Hakikatnya, sejak tahun 1990 sehingga kini kerajaan negeri yang diterajui PAS tetap berjaya mempertahankan kuasanya walaupun ada ketikanya ia hanya dipisahkan dengan kelebihan 1 kerusi sahaja daripada UMNO/BN.



Sebelum ini, macam-macam usaha telah dilakukan dan berbagai onar telah ditimbulkan oleh musuh-musuh politik Tuan Guru Nik Aziz guna untuk menggugat kepimpinan beliau di Kelantan. Rakyat Kelantan telah dijanjikan sebuah universiti baru. Walaupun ia kemudiannya telah ditunaikan biar pun UMNO/BN masih belum dipilih oleh rakyat Kelantan, tetapi rata-rata sudah maklum ia hanyalah sekadar gula-gula politik untuk orang Kelantan semata-mata.

Di samping itu, UMNO/BN juga turut menghebah-hebohkan kononnya tiada pembangunan di Kelantan, Kelantan jauh tertinggal daripada negeri-negeri lain, Kelantan akan lebih maju jika berada di bawah pemerintahan UMNO.BN dan macam-macam lagi. Pada masa yang sama, UMNO/BN gagal menyelami kemampuan orang Kelantan berfikir dan membuat banding beza tentang apa yang sering diwar-warkan oleh pihak UMNO/BN sendiri. Betulkah Kelantan benar-benar ketinggalan hanya kerana negeri tersebut bukan diperintah oleh UMNO/BN? Ada rakan-rakan dari Kelantan memberitahu saya, bila mereka ke negeri-negeri jiran Kelantan yang sedang diperintah oleh UMNO/BN, mereka dapati kawasan pendalamannya sama sahaja dengan apa yang ada di Kelantan. Jadi, tanya mereka, apa bezanya antara Kelantan dengan negeri-negeri lain dari aspek pembangunan? Demikian saya diberitahu.

Bahkan berdasarkan pengalaman sendiri berpergian di kawasan-kawasan pendalaman di negeri-negeri yang sedang diperintah oleh UMNO/BN dan kawasan yang serupa di Kelantan, sebenarnya ia tak ada beza. Pembangunan akan berlaku bukan sangat atas faktor politik, tetapi ia lebih kepada faktor ekonomi, lokasi yang strategik serta kepentingan sosial. Sebab itulah sistem transit aliran ringan, sistem ERL serta sistem monorel meluncur laju di kawasan-kawasan yang dikuasai oleh pembangkang!

Walaupun pihak Persekutuan seolah-olahnya sedang menafikan hak kerajaan negeri Kelantan terhadap hasil petrolium, tetapi ia nampaknya tidak menggugat kesepaduan sokongan rakyat Kelantan terhadap kepimpinan Tuan Guru Nik Aziz. Berdasarkan banding beza dengan apa yang dilakukan oleh pihak Persekutuan terhadap kerajaan negeri Terengganu atau Sarawak, rakyat Kelantan amat sedar dalam isu ini negeri mereka sedang dianaktirikan oleh Persekutuan. Hakikatnya, antara petrolium dengan Tuan Guru, rakyat Kelantan tetap memilih untuk terus bersama dengan kepimpinan Tuan Guru yang mereka cintai.

Bagi saya, pihak yang sepatutnya meminta agar Tuan Guru Nik Aziz berundur ialah ahli-ahli PAS sendiri. Rasanya, kalau kebanyakan cawangan dan kawasan PAS menyuarakan agar Tuan Guru berundur dalam pilihanraya ke-13 ini, selaku pemimpin yang bermaruah, Tuan Guru tidak akan keberatan untuk akur dengan kehendak golongan majoriti yang separti dengan beliau.



Apa yang berlaku selama ini ialah, sudah beberapa kali Tuan Guru Nik Aziz menyuarakan hasratnya untuk berundur tetapi ia ditegah oleh ahli-ahli PAS khususnya yang berada di Kelantan. Sebagai antara kumpulan siasah terlama di negara ini, hal ini memang disedari oleh UMNO/BN, tetapi demi untuk menimbulkan onar politik, maka ditimbulkanlah isu agar Tuan Guru berundur. Sedangkan pada masa yang sama, UMNO/BN amat menyedari hakikat iaitu sama ada Tuan Guru Nik Aziz harus berundur atau sebaliknya, ia adalah urusan dalaman PAS sendiri.

Rasanya, daripada mendesak supaya Tuan Guru Nik Aziz berundur, adalah lebih aula, lebih berwawasan dan lebih berfaedah jikalau ahli-ahli UMNO mendesak mana-mana pemimpinnya yang mula menjadi liabiliti kepada parti tersebut supaya berundur. Sekiranya golongan pemimpin serta wakil-wakil rakyat UMNO yang kini sudah mula menjadi liabiliti kepada parti berundur, rasanya ia lebih berfaedah kepada parti tersebut. UMNO/BN akan lebih yakin, lebih gagah dan lebih disenangi rakyat bilamana ia tidak lagi dibarisi oleh para pemimpin yang bermasalah dan kontroversi. Peliknya, para pemimpin yang bermasalah dan kontroversi akan dibela dan disanjung, dipuji-puja sehabis-habisnya. Hal sebeginilah yang sudah menjadi tradisi dan sukar dikikis dalam UMNO.

Bukanlah tujuan saya untuk mendewa-dewakan mana-mana pemimpin. Walau bagaimanapun, lontaran pandangan golongan berkecuali dan tidak taksub kepada mana-mana kumpulan siasah atau mana-mana pemimpin siasah seperti saya rasanya lebih terbuka, lebih telus, lebih ikhlas dan tidak akanterikat dengan mana-mana pihak. Maklumlah, golongan seperti saya bukanlah pengikut tegar mana-mana kumpulan. Golongan seperti saya akan bercakap apa yang diyakini betul dan benar sahaja. Mana yang benar kita sama-sama ikut. Mana yang salah pula sama-samalah kita sanggah.

Salam dari Kuantan.

No comments: