Sunday, December 11, 2011

Sembang Malam

Musim Tengkujuh

Sekitar bulan November dan Disember merupakan musim tengkujuh. Fenomena ini akan menyebabkan hujan turun dengan banyaknya. Ia juga kerap mengakibatkan banjir di kebanyakan kawasan. Selain itu, sudah menjadi kelaziman hujan akan turun sepanjang hari dan malam. Kadangkala lebat, kadangkala renyai-renyai silih berganti. Kalau dahulu, ia hanya dirasai di bahagian pantai timur semenanjung. Mungkin kerana perubahan alam, kini bahagian pantai barat semenanjung juga turut merasai bahang musim berkenaan.

Bagi kebanyakan orang yang bekerja sendiri, musim sebegini akan mengganggu punca rezeki masing-masing. Golongan penoreh getah tidak dapat ke kebun atau ladang bila hujan turun. Begitu juga dengan golongan nelayan pasti tidak akan dapat ke laut bila musim tengkujuh tiba. Manakala golongan peniaga di pasar malam juga akan turut terjejas bilamana perniagan tidak dapat dijalankan. Kalau buka gerai pun kurang untung kerana pembeli tak dapat datang. Waktu-waktu beginilah harga pelbagai hasil laut akan naik melambung, tapi yang sering dapat mengaut untung bukannya golongan nelayan.

Walau bagaimanapun, ada juga golongan yang mendapat rezeki bila hujan turun begini. Bila hujan lebat, ada sahaja pemilik kenderaan yang tidak sempat menyelamatkan kenderaan masing-masing. Akibatnya kenderaan akan terendam dalam air untuk beberapa ketika. Maka tersenyumlah pemilik bengkel kenderaan. Senyuman yang paling lebar ialah senyuman pemilik bengkel kenderaan yang suka menghisap darah.

Di samping itu, golongan orang tengah dalam perniagaan juga akan tersenyum. Waktu beginilah berkemungkinan ada peniaga jenis ini yang akan mengeluarkan barangan yang sudah lama tersimpan dalam stor untuk dijual dengan harga yang lebih tinggi.

Musim tengkujuh juga sering mengakibatkan banjir. Bila banjir maka berbondong-bondonglah orang ramai yang tinggal di kawasan rendah berpindah ke pusat-pusat pemindahan banjir yang disediakan oleh pihak yang berkuasa. Menurut mereka yang ada pengalaman menguruskan pusat-pusat pemindahan banjir, di pusat-pusat sebegini pun kita boleh menyaksikan pelbagai telatah manusia. Ada yang keluh-kesah memikirkan rumah serta harta benda yang ditinggalkan. Ada juga yang nampak tenang seolah-olah tiada apa yang perlu difikirkan. Ada juga yang suka bila tiba musim banjir dan kena pindah sebab dapat makan dan minum percuma. Ada juga yang susah untukbalik semula ke rumah masing-masing bila air surut. Maklumlah bukan selalu dapat makan percuma seperti ini!

Bila air surut, mereka yang dipindahkan sebelum ini harus pulang semula ke rumah masing-masing. Bila pulang, satu hal lain pula menanti. Rumah dan kawasan kediaman harus dibersihkan semula. Kata seorang rakan yang pernah mengalami pengalaman sedemikian, air banjir bukannya bersih pun. Kadangkala bau airnya lebih busuk daripada najis manusia. Katanya lagi, air yang surut akan meninggalkan macam-macam benda dalam rumah. Ini termasuklah selut, lumpur, sampah-sarap, bangkai binatang pelbagai spesies, pendek kata apa saja yang bernama sisa sampah boleh berada dalam rumah kediaman selepas air surut. Jadi, kerja-kerja membersih harus dilakukan segera. Waktu sebeginilah seringkali mangsa-mangsa banjir harus berusaha bersendirian untuk membersihkan kediaman masing-masing kerana orang dan jiran lain pun turut menghadapi hal yang serupa dan keutamaan mesti diberikan kepada rumah kediaman sendiri sebelum boleh membantu orang lain. Demikian pengalaman salah seorang rakan saya.

Bagi kebanyakan mangsa banjir, kerugian akibat rumah dinaiki air tetap dirasai. Bezanya hanyalah sedikit atau banyak kerugian yang ditanggung. Waktu sebeginilah mangsa-mangsa banjir berkenaan akan mengharapkan bantuan daripada pelbagai pihak. Sepatutnya pada masa inilah semua pihak tanpa mengira siapa menggembeleng tenaga untuk membantu mereka yang terjejas akibat banjir. Amat malang sekali bila ada pihak yang cuba menangguh di air keruh dengan cuba mempolitikkan perkara mengenai membantu mangsa-mangsa banjir. Gara-gara terlebih berpolitik, perkara berkaitan membantu mangsa banjir pun gagal diselaraskan dengan baik. Walhal yang hendak membantu dengan yang hendak dibantu merupakan mereka yang sebangsa dan seagama!

Kepada yang suka dengan peringatan, banjir bukan musim pesta air. Jika kita lalai, pada bila-bila masa kita boleh ditelan air banjir. Salah seorang rakan saya turut menjadi masa banjir di Kelantan setahun dua yang lalu. Oleh itu, berwaspada dan berhati-hatilah. Pastikan diri kita serta orang yang berada di bawah tanggunggan kita selamat daripada menjadi mangsa banjir.

Apa-apa hal pun, kita sama sekali tidak dapat menolak hakikat iaitu hujan itu rahmat. Kalau pun ia dirasai tidak memberi rahmat kepada kita, ia masih merupakan rahmat kepada orang lain.

Tatkala posting ini dibuat, di tempat tinggal saya hujan masih lebat. Entah mengapa, waktu inilah saya bermonolog keseorangan.

Salam dari Kuantan.

No comments: