Tuesday, December 15, 2009

Bicara Blog Baru

Selamat Datang Ke Dunia Maya


Perkembangan dunia blog dalam kalangan golongan cacat penglihatan kian rancak. Kali ini, saya ingin mengenengahkan seorang lagi blogger cacat penglihatan yang saya kira mempunyai keistimewaan tersendiri. Blogger yang saya maksudkan ialah Teh Yong Shing.

Teh Yong Shing merupakan pelajar tahun 6 dari Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas Seremban. Beliau merupakan seorang yang cacat penglihatan penuh dan pengguna Braille. Seperti kebanyakan blogger cacat penglihatan lain, beliau mengendalikan blognya menerusi keupayaannya menggunakan perisian pembaca skrin bersuara. Beliau baru memulakan blognya beberapa bulan yang lalu. Setakat yang saya maklum, sehingga kini beliau merupakan blogger termuda dalam kalangan golongan cacat penglihatan. Saya sempat menghubungi beliau tadi dan menurutnya semua posting dalam blognya beliau sendiri yang menguruskannya. Keluarganya hanya membantu pada hal-hal yang teknikal sahaja.

Di sini, saya ingin mengucapkan setinggi tahniah kepada adik Teh Yong Shing kerana berani meneroka kebebasan alam maya secara bebas. Kecacatan penglihatan bukan penghalang baginya untuk merasai dan menikmati kebebasan di alam maya selaku blogger. Melalui postingnya, kita semua akan dapat membaca isi hatinya dan buah fikirannya secara lebih terbuka dan telus sesuai dengan usianya. Sekaligus ia juga merupakan cabaran sihat kepada murid-murid saya sendiri di SMPK Setapak.

Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada beliau kerana dalam peperiksaan UPSR lalu, beliau telah mendapat keputusan 3 A dan 2 B. Besar kemungkinan tahun 2010 nanti kita akan sebumbung dan akan selalu berjumpa!

Sekali lagi saya ingin mengucapkan tahniah dan selamat datang ke dunia maya kepada Teh Yong Shing. Kepada yang berminat untuk menjenguk ke blog Teh Yong Shing, sila layari http://www.tehyongshing.blogspot.com atau klik (enter bagi pengguna cacat penglihatan) pada teh yong shing di bawah Laman Sesawang Kendalian Blogger Cacat Penglihatan pada blog ini.

No comments: