Thursday, December 10, 2009

Bicara Peristiwa

Di Taman Burung Kuala Lumpur

Semalam (9 Disember), sekembali daripada tugas di sekolah, sekitar jam 2.00 petang, kami sekeluarga telah ke Taman Burung Kuala Lumpur yang terletak di Tasik Perdana. Sudah lama Luqman berkeinginan hendak ke taman ini, namun kerana ketiadaan waktu yang sesuai maka niatnya itu terpaksa saya tangguhkan. Setelah mencongak waktu, maka saya rasa kali ini masa yang sesuai untuk saya dan isteri memenuhi permintaan Luqman. Luqman sudah semestinya begitu seronok sekali bila diberitahu bahawa kami semua akan ke Taman Burung KL.







Kami tiba di Taman Burung KL sekitar jam 2.45 petang. Isteri saya dikenakan bayaran RM15.00. Luqman pula RM6.00. Saya pula percuma. Terima kasih!







Bila kami masuk saja di kawasan taman burung, kegembiraan Luqman sudah tak terkawal lagi. Begitu seronoknya dia bila melihat pelbagai jenis burung yang sedang berterbangan memenuhi ruang persekitaran.











Kegembiraan Luqman kian terserlah bila melihat pelbagai aksi daripada burung-burung. Demikianlah nikmatnya jika ada penglihatan. Hanya mereka yang telah kehilangan nikmat penglihatan sahaja yang lebih tahu betapa mahalnya nikmat tersebut.







Kawasan taman burung ini dibahagikan kepada zon-zon tertentu. Selain itu, papan-papan tanda yang menyenaraikan nama burung tertentu juga ada. Saya menyuruh Luqman meneliti setiap senarai nama burung yang dipaparkan, manakala isteri saya pula akan menunjukkan kepada Luqman jenis burung yang disenaraikan itu. Dengan cara ini, Luqman diharap akan mendapat pendedahan mengenai spesis burung dengan lebih dekat dan jelas lagi.





Di satu zon, ada burung-burung jinak yang boleh diberi makan. Penjaganya ingin memberi saya peluang untuk memberi sendiri makan kepada burung, tetapi kerana kurang yakin, saya berterima kasih saja kepada beliau. Akhirnya isteri saya yang mencuba pengalaman tersebut.







Kami juga sempat singgah di tempat pertunjukan burung sedang diadakan. Ia dikendalikan oleh mereka yang memang mahir dengan burung. Memang ia amat menyeronokkan Luqman. Isteri saya juga tumpang seronok sama.



Saya juga turut teruja bila di akhir persembahan ada burung yang menunjukkan di mana sampah patut dibuang. Sempat juga diselitkan satu peringatan sinis kepada pengunjung!



Selain pengunjung tempatan, pelancong luar juga kelihatan di taman ini. Selain itu, sekumpulan kanak-kanak tadika juga kelihatan.



Setelah dua jamdi sini, sekitar jam 4.45 petang, kami pun meninggalkan taman burung ini untuk pulang. Luqman dan isteri saya sudah tentu dapat menikmati keindahan fenomena di persekitaran taman ini sepuasnya. Untuk Luqman pula, setidak-tidaknya dia telah mendapat sedikit sebanyak pendedahan mengenai burung. Walaupun saya sekadar mendengar kicauan burung dan menghidu najisnya sahaja, namun saya tetap puas bila mendapati kepuasan Luqman dan isteri begitu terserlah sekali.

No comments: