Thursday, December 3, 2009

Bicara Isu

Chin Peng Tak Perlu Kembali Ke Tanah Air

Menurut laporan dalam sebuah akhbar hari ini, YAB perdana menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, menegaskan bahawa beliau tidak perlu berjumpa dengan Chin Peng. Penegasan tersebut beliau buat di Langkawi ketika menjawab soalan para wartawan mengenai hasrat Chin Peng untuk berjumpa dengan beliau (perdana menteri) ketika Dato’ Seri Mohd Najib mengadakan lawatan ke selatan Thailand yang dijangka pada minggu depan.

Tindakan YAB Perdana Menteri yang enggan menemui Chin Peng amat saya sokong dan saya kira sangat wajar. Bahkan saya rasa seluruh rakyat Malaysia harus memberi sokongan padu kepada keputusan dan pendirian YAB Perdana Menteri dalam isu ini. Jika YAB Dato’ Seri Najib temui juga Chin Peng, maka saya rasa jutaan rakyat Malaysia akan terluka hatinya. Ketegasan pendirian Dato’ Seri Najib dalam hal ini menampakkan bahawa beliau telah mendahulukan rakyat.



Bagi saya, sampai bila-bila pun Chin Peng tak sesuai dan tidak sewajarnya dibenarkan untuk kembali ke Malaysia. Walaupun saya tidak pernah menjadi mangsa secara langsung kekejaman Chin Peng dan PKM, namun saya tetap mempunyai empati yang mendalam khususnya kepada mereka yang pernah menderita dan menjadi mangsa gara-gara tindakan kejam PKM. Selaku ketua, Chin Peng harus memikul dosa dan noda yang telah dilakukan oleh seluruh anak buahnya.



Buka sajalah kitab sejarah PKM di negara kita. Dari huruf pertama hinggalah ke huruf terakhir, semuanya memaparkan mengenai kekejaman dan keganasan PKM terhadap penduduk Tanah Melayu. Ramai nyawa yang telah terkorban. Banyak harta benda yang telah musnah. Semuanya gara-gara tindakan ganas dan kejam PKM yang tidak berperikemanusiaan dan tanpa belas kasihan.

Bagi saya, adalah tidak wajar hanya kerana kita tidak pernah menjadi mangsa kekejaman dan keganasan Chin Peng dan PKM, maka kita berkecenderungan untuk memberi peluang kepada si tua itu untuk menjejakkan semula kakinya di Tanah Melayu ini. Kita sepatutnya berempati dan bersimpati dengan mereka yang pernah menjadi mangsa gara-gara kekejaman dan keganasan Chin Peng dan PKM. Kita jangan sekali-kali lupa pada sejarah yang pernah ditimpakan oleh Chin Peng dan PKM di Tanah Melayu. Chin Peng mungkin boleh melupakan sejarahnya, tetapi sejarah tidak akan sekali-kali melupakannya.



Oleh itu, biarlah Chin Peng menghabiskan sisa-sisa tuanya di tempat dia berada sekarang. Jika Chin Peng sudah insaf dan ingin membersihkan dosa dan nodanya, biarlah semuanya dia lakukan di tempat dia berada sekarang, bukannya di bumi Malaysia ini. Chin Peng juga tidak perlu mati di Tanah Melayu. Biarlah dia mati di tempat lain saja. Namun begitu, saya sekali-kali tidak mahu melawan takdir kerana di mana Chin peng akan mati sudah pun ada dalam pengetahuan-Nya.

Kali ini, giliran saya pula berdoa untuk Dato’ Seri Najib. Saya berdoa semoga Allah tetapkan dan teguhkan pendirian YAB Dato’ Seri Najib supaya tidak akan mengizinkan Chin peng untuk kembali semula ke Malaysia buat selama-lamanya. “ya Rabbal alamin”.

Salam dari Kuantan.

No comments: