Saturday, December 12, 2009

Ucapan Tahniah

Tahniah Kepada En. Samat Lakai

Satu majlis penyampaian untuk Anugerah Tun Hussein Onn bagi tahun 2009 serta jamuan makan malam telah diadakan di Hotel Grand Season, Kuala lumpur yang bermula sekitar jam 8.00 malam ini tadi. Majlis ini telah dianjurkan oleh Majlis Kebangsaan Orang Buta Malaysia (NCBM). Saya turut diundang untuk menghadiri majlis ini.



Majlis telah dimulakan dengan ucapan oleh presiden NCBM, Datuk Kula Segaran. Ia diikuti oleh ucapan oleh Pn. Rozia Hanis binti Tun Hussein Onn yang juga merupakan tetamu kehormat, ucapan oleh Datuk S. Ambiga selaku ketua penal pemilih. Kemudian ia disusuli pula oleh upacara penyampaian Anugerah Tun Hussein Onn kepada penerima bagi tahun 2009, iaitu En. Samat Lakai dari Sabah.

Sesungguhnya kehadiran Pn. Rozia Hanis memberi makna yang cukup besar, bukan sahaja kepada NCBM tetapi kepada keseluruhan masyarakat cacat penglihatan. Kehadiran beliau membawa pengertian bahawa perjuangan dan sumbangan Allahyarham Tun Hussein Onn kepada golongan cacat penglihatan di negara ini terus berkesinambungan. Kini anak-anaknya pula yang terus bersama golongan cacat penglihatan dalam mengharungi hidup. Justeru, amat sesuai sekali anugerah tersebut dinamakan bersempena dengan nama Allahyarham Tun Hussein Onn.



Turut menyerikan majlis ini ialah persembahan choir daripada sekumpulan cacat penglihatan yang menamakan kumpulan mereka sebagai Joyful Choir of the Blind (JCB). Bagi saya, lagu-lagu yang mereka sampakan menarik dan merdu.



Dalam ucapannya, Datuk S. Ambiga telah menyenaraikan dengan panjang lebar sumbangan yang telah dilakukan oleh En. Samat Lakai sejak dari tahun1974 lagi. Berdasarkan sumbangan yang dilakukan, maka memang sesuailah En. Samat Lakai menjadi penerima Anugerah Tun Hussein Onn kali ini. Sekalung tahniah diucapkan kepada En. Samat Lakai kerana menjadi penerima Anugerah Tun hussein Onn bagi tahun 2009.

Antara hadirin lain yang turut saya temui termasuklah En. Kway Eng Hock dan isterinya; En. Aliodin Daud; Saudara Along Zahari; Cikgu Khoo Chee Tiong; Dr. Zakaria Osman; Cikgu Saifuddin Muhammad; dan turut saya temui ialah Cikgu John Cheah Kheng Ho.

No comments: