Tuesday, September 27, 2011

Cerita Seorang Rakan Mengenai Pencurian Soft Copy Alquran Braille

Sekitar jam 4.00 petang semalam, saya telah selamat checked in di sebuah hotel yang terletak di Jitra, Kedah. Kehadiran saya di sini adalah untuk menghadiri satu mesyuarat anjuran Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia. Sekitar jam 5.45 petang semalam, oleh kerana ada sedikit ruang waktu, saya pun on skype. Lagi pun sudah agak lama saya tidak bersembang atau chatting dengan rakan-rakan menerusi skype.

Antara yang turut sama on skype ketika itu ialah seorang rakan yang juga sudah agak lama saya tidak mendengar khabar mengenai beliau. Setelah berfikir sejenak, lalu saya menyapa beliau menerusi ruangan chatting. Beliau menjawab, lalu kami pun chatting. Mulanya sembangan kami hanya sekadar bertanya khabar sahaja. Kemudian mengenai aktiviti masing-masing secara ringkas.

Tanpa saya duga, rakan saya itu melontarkan pula pertanyaan mengenai projek E-Braille quran. Lontaran soalan daripada beliau mengenai hal tersebut tidak saya sangka kerana selama ini pun rakan saya itu tidak menunjukkan sebarang tanda yang beliau berminat dengan perkembangan penyelidikan E-Braille Quran. Setelah mendapat jawapan daripada saya, beliau bertanya pula mengenai perkembangan soft copy Alquran Braille PERTIS yang telah dicuri. Saya kian berada di luar sangkaan.

Untuk pengetahuan bersama, nama rakan saya itu merupakan antara tiga nama yang telah disebut oleh hamba Allah si pencuri soft copy Alquran Braille dalam satu pertemuan di parlimen pada 22 Disember 2010 yang lalu. Dua lagi nama pernah saya ketengahkan dalam tulisan saya menerusi blog ini pada posting bertarikh 25 Disember 2010 yang lalu. Saya tidak mengenengahkan nama rakan yang ini kerana pada masa yang sama saya turut terdengar kononnya rakan saya yang ini turut terlibat dalam konspirasi pencurian soft copy Alquran Braille daripada komputer PERTIS. Bahkan ada seorang rakan yang lain ada menyampaikan kepada saya dengan katanya, “Mungkin si ******************* telah membantu hamba Allah si pencuri berkenaan menyedut soft copy Alquran Braille daripada komputer PERTIS”. Walaupun masih ada keraguan dalam hati saya mengenai penglibatan rakan saya yang ini dengan perkara tersebut, tetapi saya tidak begitu berminat untuk menyelidikinya dengan lebih jauh lagi. Bagi saya, apa yang benar itu akan terserlah jua. Hanya masa sahaja yang akan menentukannya sama ada cepat atau pun lambat.

Rakan saya berkenaan bertanya mengenai perkembangan tindakan saya/PERTIS terhadap pencurian berkenaan. Saya mengatakan, saya amat dan sangat yakin dengan firman Allah sebagaimana pada ayat 9 surah Al-Hijri. Walaupun ia Cuma Alquran Braille, tetapi Allah tetap akan memeliharanya. Sang pencuri tidak akan dapat menikmati kesenangan hidup, apatah lagi keberkatan daripada hasil curiannya, sementelahan lagi kalau yang dicurinya itu ialah Alquran, walaupun ia Cuma Alquran Braille.

Beliau turut memberitahu saya, beberapa bulan lalu, agen kepada si hamba Allah pencuri berkenaan ada menghubunginya dan menawarkan supaya beliau menjadi penyemak kepada Alquran Braille curian tersebut. Walau bagaimanapun, rakan saya yang ini telah menolaknya.

Cerita yang sama turut dimaklumkan kepada saya oleh seorang lagi rakan yang kini menetap di Kelantan dalam satu perbualan telefon pada 16 September lalu (Jumaat). Beliau juga turut dihubungi oleh agen yang sama untuk tujuan yang serupa. Bahkan rakan berkenaan turut memaklumkan kepada saya jumlah yang akan dibayar kepada beliau jika bersetuju untuk menyemak alquran Braille curian tersebut. Alhamdulillah kerana rakan yang berkenaan juga turut menolak tawaran busuk berkenaan.

Saya tidak pasti sama ada masih adakah manusia yang tergamak untuk menjadi penyemak kepada Alquran Braille curian berkenaan. Namun begitu, apa yang saya pasti si hamba Allah pencuri itu belum merasa puas dan malu dengan apa yang telah mereka curi.

Berbalik kepada cerita rakan saya semalam, katanya lagi, sejak beliau mengetahui perbuatan si hamba Allah pencuri itu, beliau mula menjauhkan dirinya. Seterusnya kata beliau, sekarang pun dia sudah jarang datang ke pejabat si hamba Allah pencuri soft copy Alquran Braille tersebut. Selanjutnya, beliau berkata, si hamba Allah pencuri itu memang pandai mengambil kesempatan dengan sedikit kebolehan yang ada kepadanya. Berdasarkan apa yang telah diluahkan kepada saya petang semalam dan bila saya imbas kembali apa yang pernah diucapkan oleh si hamba Allah pencuri itu pada 22 Disember 2010 lalu, semakin terserlah pembohongan si pencuri tersebut. Demikianlah.

Kepada rakan berkenaan, setinggi-tinggi terima kasih saya ucapkan di atas kesudian untuk berkongsi maklumat dengan saya. Saya yakin anda ikhlas dengan apa yang telah anda kongsikan dengan saya.

Ada juga dalam kalangan rakan-rakan yang bertanya, mengapa saya tidak dedahkan sahaja nama si hamba Allah pencuri itu? Sebenarnya, saya penuh yakin dalam kalangan sebahagian daripada mereka yang cacat penglihatan sudah mengetahui siapa si hamba Allah pencuri soft copy Alquran Braille itu. Walau bagaimanapun, dalam kalangan masyarakat biasa (yang berpenglihatan), si hamba Allah pencuri berkenaan masih dianggap seorang yang baik, berjasa khususnya kepada golongan yang senasib dengannya, dan macam-macam lagi. Apatah lagi pada pangkal namanya sudah ada gelaran tertentu.

Seperti yang telah saya katakan, apa yang benar itu akan terserlah jua. Hanya masa sahaja yang akan menentukan sama ada lambat atau cepat. Biarlah beliau dan agennya buat apa sahaja terhadap soft copy curian berkenaan. Saya penuh yakin, jika mereka tidak bertaubat dan kembali ke awal jalan, balasan daripada pemilik kitab suci itu akan tiba jua menimpa mereka.

Salam dari Jitra, Kedah.

No comments: