Wednesday, September 21, 2011

Menghadiri Forum OKU Mapan Anjuran PERTIS Dengan Kerjasama BPPKI-JAWI



Pagi tadi, saya telah berkesempatan menghadiri forum OKU Mapan. Forum berkenaan telah dianjurkan oleh Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) dengan kerjasama erat daripada Bahagian Perkahwinan Dan Pembangunan Keluarga Islam (BPPKI), Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Forum berkenaan telah dilaksanakan di dewan utama, Kompleks MAB, Brickfields, Kuala Lumpur. Forum ini hanya terbuka untuk ahli-ahli PERTIS sahaja. Seramai 150 peserta telah menghadiri forum berkenaan. Demikian saya dimaklumkan.









Forum berkenaan telah dimoderatorkan oleh Ustaz Abdullah Hasyim dari JAWI. Manakala ahli penalnya pula terdiri daripada Ustaz Mohd Kalam Mazad Abdul Rahman dan Ustaz Saadi Awang. Kedua-duanya merupakan penolong pengarah di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Untuk pengetahuan bersama, UstazMohd Kalam Mazad merupakan seorang yang cacat penglihatan. Manakala Ustaz Saadi pula seorang yang cacat pada kakinya. Tajuk forum ialah “Kekurangan Satu Hikmah”.



Antara soalan daripada moderator yang mendapat perhatian ialah mengenai aktiviti sesetengah golongan cacat penglihatan yang meminta sedekah. Persoalan ini telah dijawab oleh Ustaz Mohd Kalam Mazad. Antara lain beliau mengatakan, hanya orang yang malas gemar melakukan aktiviti tersebut. Selain itu, menurut beliau, aktiviti berkenaan telah menyebabkan ada pihak lain telah mengambil kesempatan dengan memperalatkan golongan cacat penglihatan bagi kepentingan (kewangan) mereka. Bagi Ustaz Kalam, golongan cacat penglihatan harus merebut semua peluang yang disediakan terutamanya oleh badan-badan bukan kerajaan seperti MAB untuk menimba pelbagai kemahiran.



Sebenarnya, dalam kalangan golongan cacat penglihatan, aktiviti meminta sedekah merupakan isu hangat. Saya sendiri pernah ditanya oleh pihak media mengenai isu ini. Mungkin jawapan yang saya ketengahkan tidak secocok dengan apa yang diharapkan, maka sebab itulah jawapan yang telah saya berikan tidak disiarkan. Saya juga memang berhasrat untuk mengenengahkan isu ini menerusi blog ini tetapi bukan pada masa ini.



Selanjutnya, Ustaz Saadi pula antara lain mengupas maksud ayat 1 hingga 4 dari surah Abasa. Kata beliau, ayat-ayat berkenaan memang ada kaitan langsung dengan golongan cacat penglihatan. Ia ekoran daripada peristiwa Nabi Muhammad S.A.W. enggan melayan pertanyaan daripada Abdullah bin Umi Maktum (seorang yang cacat penglihatan) kerana ingin memberi lebih tumpuan kepada golongan pemuka Quraisy. Cara Nabi itu telah mendapat teguran daripada Allah apabila turunnya ayat sebagaimana di atas. Demikianlah antara yang telah disampaikan oleh Ustaz Saadi.



Selanjutnya, Ustaz Kalam Mazad turut berkongsi kisah mengenai seorang sahabat Nabi dalam kalangan Ansar yangbernama Amru bin Jamuh. Katanya, Amru seorang yang tempang dan jalan pun terlompat-lompat. Pada mulanya beliau sangat sayangkan berhala yang ada di rumahnya. Walau bagaimanapun, dengan perancangan daripada anaknya yang telah pun lebih dahulu memeluk Islam (Saad bin Amru) serta sindiran daripada beberapa pemuka Madinah ketika itu, Akhirnya Amru bin Jamuh telah memeluk Islam. Semasa Perang Badar, beliau ingin turut serta tetapi ditegah oleh Rasulullah lantaran kecacatannya. Walau bagaimanapun, beliau telah menyertai Perang Uhud dan akhirnya telah syahid dalam peperangan tersebut.



Bagi saya, secara keseluruhannya forum berkenaan telah banyak memberikan imput berguna kepada para peserta. Ia juga telah mengenengahkan keupayaan golongan yang cacat untuk berperanan selaku penalis dalam satu-satu forum.





Forum berkenaan telah dirasmikan oleh Tuan Haji Omar Said, Timbalan Pengarah Operasi JAWI. Antara pegawai JAWI yang turut hadir termasuklah Datin RaJa Darul Ehsan binti Raja Arifin, Ketua Penolong Pengarah Kanan BPPKI, Ustaz Zainal Abidin Sulaiman, Penolong Pengarah BPPKI, Ustaz Mohd Khori Jusuh, Penolong Pengarah BPPKI serta beberapa orang pegawai daripada JAWI.



Manakala antara AJK Pusat PERTIS yang turut sama hadir termasuklah Muhammad Nasir Yusof (NYDP PERTIS), Abu Hassan Ashari Razak (SU PERTIS) serta Sariyah Nordin (AJK Pusat Biasa PERTIS).



Kepada seluruh barisan AJK pelaksana dan urustia, saya mengucapkan jutaan terima kasih di atas kegigihan dan kerjasama ke arah menjayakan majlis pagi tadi. Terima kasih yang tidak terhingga juga saya tujukan kepada pihak JAWI yang sentiasa memberikan kerjasama terhadap apa jua aktiviti anjuran PERTIS. Ustaz Omar dan juga Datin Raja Darul Ehsan turut memberi jaminan kepada saya untuk meneruskan kerjasama serta hubungan yang telah sedia terjalin antara JAWI dan PERTIS.







Majlis berkenaan telah diakhiri dengan jamuan tengah hari.

No comments: