Friday, September 16, 2011

September 16 Dalam Sejarah

Sama ada kita sedar atau sebaliknya, rupa-rupanya tarikh 16 September amat bersejarah khususnya kepada rakyat dan negara kita. Bila diselongkar buku dan catatan lama, banyak juga peristiwa yang bernilai sejarah berlaku pada tarikh 16 September.

Antaranya ialah peristiwa yang berlaku hari ini iaitu sambutan kemerdekaan negara kita yang ke-54 dan Hari Malaysia disambut serentak di seluruh negara. Peristiwa ini akan menjadi sejarah negara dan akan diperkatakan (mungkin akan diperdebatkan) pula pada masa yang akan datang. Perdebatan yang mungkin akan timbul ialah bukan pada peristiwanya tetapi pada signifikannya. Mungkin akan ada orang yang akan mempersoalkan, mana satu yang lebih penting, sambutan hari kemerdekaan (31 Ogos) atau hari penubuhan Malaysia (16 September). Bibit-bibit ke arah itu sudah mula kelihatan apabila ada pihak-pihak tertentu yang mula menafsirkan bahawa negara kita tidak pernah dijajah?

Tarikh 16 September juga mencatat sejarah besar apabila gagasan Malaysia berjaya direalisasikan. Pada asalnya, gagasan Malaysia turut merangkumi 5 wilayah, iaitu Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei. Walau bagaimanapun, Brunei awal-awal lagi telah menarik diri daripada menyertai Persekutuan Malaysia. Sewaktu perisytiharan Malaysia dibuat pada 16 September 1963, ia telah merangkumi 4 wilayah iaitu Persekutuan Tanah Melayu, singapura, Sabah dan Sarawak. Walau bagaimanapun, pada 9 Ogos 1965, geopolitik Persekutuan Malaysia telah dikecilkan bilamana Singapura telah dipecat daripada Persekutuan. Bagi Singapura sendiri, gunalah apa sahaja istilah, sama ada dipecat, dipisahkan atau apa sahaja istilah-istilah lain, yang penting baginya ia berjaya mencapai kemerdekaan dan muncul sebagai sebuah entiti politik yang tersendiri dan berdaulat.

Siri pengecilan Geopolitik Persekutuan Malaysia berlaku lagi beberapa tahun lalu apabila Pulau Batu Puteh berjaya dikuasai secara undang-undang oleh Singapura. Dengan beralihnya kekuasaan ke atas Pulau Batu Puteh, maka kedudukan Singapura semakin kukuh. Walhal suatu ketika dahulu Singapura merupakan sebahagian daripada Persekutuan Malaysia. Tanda-tanda kemalaysiaan dan kemelayuan di Singapura semakin terhakis apabila negara berkenaan berjaya memujuk Malaysia supaya mengundurkan kepentingannya di tanah milik Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) dari republik tersebut.



Tarikh 16 September juga pasti akan dikenang kerana ada hasrat yang masih belum kesampaian. Kira-kira tiga tahun lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mewar-warkan untuk menguasai Putrajaya pada 16 September. Namun demikian, bila tarikh berkenaan tiba, Putrajaya tetap aman dalam penguasaan Barisan Nasional. Apa yang diwar-warkan sebelum ini ternyata hanya merupakan omongan yang masih belum kesampaian. Biar apa pun alasan dan sebab yang diutarakan, kegagalan menguasai Putrajaya pada 16 September tetap menjadi kenangan dan sebutan dalam sejarah.




Hari ini, tarikh 16 September semakin bermakna bilamana sejak tahun lepas ia turut diisytiharkan sebagai cuti umum tahunan. Setiap 16 September seluruh rakyat akan bercuti. Untuk apa mereka bercuti, itu tidak penting. Yang lebih penting ialah cuti.

Saya ada seorang dua rakan yang mana tarikh lahir mereka jatuh pada 16 September. Agaknya, lepas ini golongan seperti ini pula yang akan mendapat perhatian daripada kerajaan, khususnya daripada jawatankuasa penganjur sambutan Hari Malaysia. Maklumlah, mereka telah dilahirkan pada Hari Malaysia!

No comments: