Monday, December 22, 2014

Hajjah Nurasiah Jamil Kembali Ke Rahmatullah




Generasi lama seperti saya sudah pasti kenal dengan penasyid terkenal dari Indonesia, Hajjah Nurasiah Jamil. Menurut berita, beliau telah kembali ke rahmatullah dan jenazahnya telah selamat dikebumikan di Medan, Indonesia, petang semalam. Hajjah Nurasiah Jamil telah meninggal dunia dalam usia 70 tahun. Beliau meninggalkan 4 orang anak dan 10 orang cucu.

Allahyarhamha Hajjah Nurasiah Jamil telah merakamkan sekitar 500 buah lagu nasyid. Beliau amat terkenal terutamanya pada dekad 70-an dan 80-an. Lagu-lagu nasyid alunan Allahyarhamha sering berkumandang di corong-corong sama ada radio di Malaysia, Singapura, Indonesia dan juga di beberapa negara lain.

Bagi saya, suara Allahyarhamha sememangnya cukup merdu. Suaranya juga amat sesuai bila dikumandangkan dengan lagu-lagu nasyid. Antara lagunya yang popular termasuklah Panggilan Haji. Banyak lagi lagunya yang mana saya pun tidak pasti akan tajuknya.

Di samping bersuara merdu ketika bernasyid, Allahyarhamha juga turut bersuara merdu ketika mengalunkan ayat-ayat suci Alquran. Saya memang gemar mendengar beliau membaca ayat-ayat suci Alquran Alkarim.

Semoga roh Allahyarham berada dalam peliharaan Allah hendaknya dan ditempatkan dalam golongan para solihin.

Alfatihah ....


Hajjah Nurasiah Jamil Membaca Alquran

No comments: