Sunday, December 21, 2014

Harimau Malaya Tewas




Sebentar tadi, pasukan Harimau Malaya secara agregatnya tewas kepada pasukan Thailand dengan 4 – 3. Walaupun pasukan Harimau Malaya menang di tempat sendiri dengan 3 – 2, tetapi ia tidak cukup modal untuk menjulang piala AFF Suzuki bagi tahun ini. Kita tetap berputih mata menyaksikan piala tersebut dijulang dan kemudiannya diarak ke Thailand.

Maklumlah, harimau dengan gajah, mestilah gajah yang menang. Sekuat mana pun ngauman sang harimau, trampet gajah juga yang lebih unggul. Antara gading gajah dengan taring harimau, tentulah orang pilih gading gajah kerana nilainya jauh lebih tinggi. Kalau taring harimau sekadar untuk buat pamiran di muzium sekali sekala bolehlah.

Kalau kalah di tempat lawan tempoh hari, ia mungkin satu lagi strategi, tetapi bila tidak mampu untuk menewaskan lawan dengan jumlah gol yang sepatutnya di tempat sendiri, itu namanya strategi yang tidak menjadi. Suka tidak suka, kita harus belajar untuk menerima realiti seperti ini.

Sebenarnya banyak lagi yang perlu dilakukan untuk meningkatkan lagi mutu bola sepak negara kita. Kita masih berada di pangkal jalan bagi meningkatkan taraf bola sepak kita setidak-tidaknya sama unggulnya dengan zaman Allahyarham Mokhtar Dahari dahulu.

Biar apa pun, tahniah juga kepada pasukan negara kita walaupun sekadar selaku naib juara kali ini.


No comments: