Monday, December 22, 2014

Muzium Seni Islam





Siang tadi, saya sekeluarga telah menghabiskan sekitar 3 jam dengan melawat Muzium Seni Islam Malaysia. Letaknya sangat berhampiran dengan Masjid Negara, Kuala Lumpur. Untuk masuk ke muzium ini, setiap pengunjung dewasa akan dikenakan bayaran RN14,00. Manakala murid sekolah pula akan dikenakan separuh bayaran, iaitu RM7.00. Untuk pengunjung seperti saya pula, tiada bayaran dikenakan. Kalau saya tidak silap, muzium ini dibuka dari jam 10.00 pagi hingga jam 6.00 petang.



Bahan-bahan pamirannya merupakan koleksi daripada pelbagai negara dan tamadun. Antara bahan pamirannya termasuklah reflika pelbagai masjid utama dunia, reflika beberapa buah istana terkenal seperti Istana Alhamra’, pelbagai jenis Alquran dari peringkat awal, (Alquran Braille saya tak jumpa pula), Pelbagai jenis senjata seperti pedang, pisau, senapang dan sebagainya, pelbagai jenis pakaian, alat kebesaran diraja dari beberapa buah negara seperti singgahsana, kiswah (kelambu Kaabah), alat perhiasan, bahkan peti kayu kononnya untuk menyimpan musang berjanggut pun ada dipamirkan.

Boleh dikatakan, hampir kesemua bahan pamiran disimpan rapi dalam peti kaca. Oleh itu, peluang untuk menyentuhnya boleh dikatakan tiada. Walau bagaimanapun, maklumat mengenai bahan yang dipamirkan masih boleh diperolehi melalui pelbagai catatan. Oleh itu, bagi golongan senasib, kalau melawat tempat seperti ini pastikan anda ada bersama orang yang berpenglihatan dan rajin untuk membacakan setiap huruf catatan kepada anda. Kalau tak dapat semua, jangan tinggalkan semua.

Justeru, walaupun bahan-bahan yang dipamirkan tidak dapat saya sentuh, tetapi setidak-tidaknya saya dapat juga maklumat tentang bahan-bahan yang dipamirkan melalui catatan mengenai bahan berkenaan. Ini sekaligus dapat menambah maklumat dan pengetahuan saya mengenai pelbagai koleksi yang dipamirkan.

Ia memang berbeza semasa saya melawat Muzium Lombong Sungai Lembing, Kuantan beberapa kali. Saya dapat menyentuh bahan-bahan yang dipamirkan. Ini sudah tentulah memberi lebih kepuasan kepada orang seperti saya.

Memang benar, selain daripada melihat, menonton pelbagai bahan yang dipamirkan dan membaca pelbagai catatan mengenai bahan-bahan berkenaan, kita seharusnya mengambil iktibar daripada bahan-bahan yang dipamirkan. Suatu masa dahulu, bahan-bahan yang dipamirkan telah berperanan besar dalam mengangkat martabat Islam ke suatu puncak keagungan yang tiada duanya. Kini semuanya tinggal kenangan dan sekadar terperosok dalam muzium seperti ini semata-mata.

Istana Alhamra’ umpamanya, merupakan simbol kepada keagungan kerajaan Islam di bumi Andalus. Kini ia bukan sahaja tidak lagi berada dalam genggaman umat Islam, bahkan keagungan seni binanya kini menjadi sumber pendapatan pula kepada sebuah kerajaan lain. Demikianlah sejarah mengajar kita.



Tidak jauh dari muzium berkenaan, masih tersergam stesen kereta api lama. Ia satu lagi tinggalan sejarah yang cukup bermakna dan berharga. Saya pernah terbaca iaitu bumbung stesen kereta api berkenaan dibina untuk keperluan musim salji. Justeru, bumbungnya mampu menahan salji setebal 2 kaki. Mengapa ia terjadi sedemikian?



Atas sebab tertentu, kereta kami saya tinggalkan di Brickfields. Kami berteksi sahaja ke muzium berkenaan. Sewaktu hendak ke Brickfields semula, kami cuba menaiki sebuah teksi yang kebetulan ada di hadapan muzium berkenaan. Pemandunya memberitahu saya, kalau ke Brickfields tambangnya RM10.00. Saya terkejut kerana tambangnya mahal. Saya beritahu kepada pemandu berkenaan, daripada saya beri dia RM10.00, saya lebih rela jalan kaki sahaja.

Tidak jauh dari situ, kami dapat sebuah teksi lagi. Setelah saya memberitahu destinasi kami, pemandunya tidak cakap banyak, sekadar menyuruh kami naik sahaja. Setelah sampai ke lokasi, saya hanya perlu bayar RM3.20 sahaja. Kisah ini sekadar perkongsian untuk sama-sama kita teladani.


No comments: