Sunday, May 15, 2011

Kembalikan Semula Perpaduan Melayu

Hari ini, sama ada kita sedar atau tidak, sama ada kita suka atau tidak, realitinya bangsa Melayu semakin menuju ke arah perpecahan. Apa yang dikatakan sebagai perpaduan bangsa semakin jauh. Hari ini, umat Melayu lebih kerap bercakaran antara sesama mereka. Yang peliknya, Masing-masing pihak amat sedar percakaran di antara sesama kita hanya akan menguntungkan orang lain. Namun begitu, percakaran terus-terusan berleluasa dek kerana masing-masing lebih mementingkan kepentingan diri dan peribadi daripada kepentingan bangsa sendiri. Sudah banyak yang terlepas dari genggaman kita gara-gara percakaran sesama sendiri. Sayangnya ia tidak cukup untuk menyedarkan bangsa Melayu akan semuanya itu. Adakah kita perlu dijajah sekali lagi? Adakah kita harus melalui sekali lagi tempoh pahit dan getir sebagaimana zaman sebelum merdeka dahulu? Barang diingat, jika ianya berlaku sekali lagi, ia tidak berlaku untuk tempoh sehari dua, atau sebulan dua, mungkin ia akan berlarutan sehingga beberapa abad lamanya. Adakah itu yang kita inginkan sekali lagi?

Hari ini, sudah ada dalam kalangan orang Melayu yang takut untuk bercakap mengenai Melayu kononnya takut akan mencalarkan semangat 1 Malaysia. Bila hal sebegini sudah mula berlaku, maka bangsa Melayu sedang menuju ke arah penghapusan identitinya sendiri. Layakkah kita berkorban sehingga ke tahap ini? Lupakah kita dengan pesan nenek moyang sendiri, keran di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.



Di sini, saya tidaklah berhasrat untuk menghurai secara terperinci faktor dan sebab-musabab perpaduan Melayu itu semakin luput dari genggaman. Saya rasa, mereka yang bijak pandai khasnya dalam kalangan orang Melayu sendiri sudah maklum dengan perkara tersebut. Apatah lagi, dalam kalangan orang Melayu kini sudah ramai golongan cendekiawan yang bijak bestari lagi alim dan arif. Justeru, golongan berkenaan boleh mengutarakan fakta dan data mengenai sebab-sebab perpaduan Melayu kini semakin terhapus. Bahkan golongan berkenaan juga berkemampuan untuk mengenengahkan analisis dan cadangan ke arah mengembalikan semula perpaduan Melayu.

Apa yang mustahaknya, golongan cendekiawan Melayu haruslah mengemukakan fakta, data dan analisis yang berlandaskan asas-asas ilmiah. Jangan sesekali data, fakta dan analisis sedemikian dikemukakan secara biast dan untuk kepentingan kumpulan Melayu yang tertentu semata-mata. Kita harus ingat, perpaduan yang ingin dicapai ialah perpaduan untuk bangsa Melayu secara keseluruhannya dan bukannya untuk satu-satu kumpulan Melayu semata-mata.



Fenomena yang kian menggerunkan dalam kalangan orang Melayu kini ialah, sudahlah kita semakin berpecah kepada beberapa kumpulan khususnya dari aspek siasah, pada masa yang sama kita semakin bergantung pula kepada orang lain untuk memperkukuhkan kumpulan siasah masing-masing. Jika fenomena sebegini berlarutan, ia akan merugikan bangsa Melayu itu sendiri. Untuk jangka pendek, memanglah sesetegah kumpulan Melayu akan beroleh kekuasaan politik kerana sokongan daripada bukan Melayu, tetapi untuk jangka panjang, ia akan mengakibatkan kuasa politik Melayu itu sendiri kian lemah. Pada masa yang sama, kumpulan yang menjadi penyokong kepada sesetengah kumpulan Melayu akan menjadi semakin kuat. Maka pada masa itulah nanti bangsa Melayu terpaksa melepaskan sedikit demi sedikit identiti dan kepentingan bangsa hanya semata-mata untuk survival kumpulan berkenaan. Sama ada kita sedar atau tidak, sekarang pun fenomena sebegini sudah mula berlaku. Adakah kita masih ingin menanti sehingga nasi menjadi bubur? Ingat, sesal kemudian tidak berguna!

Semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu, perpecahan yang hampir serupa pernah berlaku. Satu puak menyokong Tun Perak, manakala satu puak lagi menyokong Tun Ali. Sultan Melaka ketika itu amat menyedari perpecahan sedemikian jika berterusan akan merosakkan negara dan orang Melayu. Lalu baginda bukan sahaja telah bertindak bijak, bahkan telah mengorbankan kepentingan peribadinya demi perpaduan bangsa. Ternyata apa yang telah dilakukan oleh baginda itu tidak sia-sia. Orang Melaka telah bersatu semula. Maka itulah juga, Melaka telah berjaya mengatasi ancaman dan serangan tentera Siam.



Hari ini, orang Melayu melalui semula pengalaman perpecahan yang hampir serupa. Peranan sebahagian besar tokoh-tokoh Melayu hampir sudah tidak boleh diharapkan lagi. Mereka lebih mengutamakan kumpulan masing-masing daripada perpaduan bangsa secara keseluruhannya. Justeru, pada pandangan saya, sudah tiba masanya ke bawah duli tuanku raja-raja Melayu pula berperanan dengan lebih aktif dan berkesan untuk menyatukan semula bangsa Melayu. Bagi saya, ke bawah duli tuanku raja-raja Melayu merupakan benteng terakhir kepada keutuhan orang Malayu. Saya tidaklah sampai memohon ke bawah duli tuanku raja-raja Melayu mengorbankan permasuri atau puteri masing-masing sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Sultan Muzaffar Syah di Melaka hampir setengah millennium yang lalu, tetapi lakukanlah apa sahaja asalkan bangsa Melayu kembali bersatu semula. Bagi saya, ke bawah duli tuanku raja-raja Melayu harus berperanan dengan lebih nyata dan terbuka supaya hamba rakyat marhaen seperti saya dapat merasakan bahawa ke bawah duli tuanku raja-raja Melayu masih merupakan payung dan penaung kepada kami semua.

Fakta sejarah dengan jelas membuktikan, apabila orang Melayu bersatu, kita tidak pernah menjadi penggugat dan mengambil hak orang bukan Melayu. Sebaliknya, apabila orang bukan Melayu kuat dan menjadi penguasa, belum tahu lagi hak dan kepentingan Melayu akan terjamin. Lihatlah sendiri nasib yang menimpa bangsa kita di seberang tambak sana. Ingat, jika kita gagal belajar dari sejarah, nescaya kita akan dihukum dengan mengalaminya semula. Adakah itu yang kita idam-idamkan?

Kita perlu sedar, kemakmuran dan keamanan bangsa dan negara yang sedang kita kecapi hari inni adalah hasil usaha dan pengorbanan nenek moyang kita sejak berkurun lamanya. Bahkan mereka sendiri tidak sempat untuk merasai apa yang sedang kita rasai kini. Namun demikian, dek kerana gara-gara kerakusan kita sendiri, apa yang sedang kita kecapi tidak mustahil akan hilang dengan sekelip mata. Janganlah hendaknya kerana kesilapan kita hari ini, anak cucu kita pula yang akan mermpat dan merintih di bumi sendiri di kemudian hari.

Kita perlu ingat, kalau pun orang Melayu sudah berjaya melahirkan pemimpin yang bijak pandai, tanpa perpaduan yang gitu, kebijaksanaan yang ada tidak akan memberikan manfaat walau sebesar zarrah sekalipun.



Bila kita bercakap mengenai orang Melayu, kita juga bercakap mengenai orang Islam, kerana secara keseluruhannya bangsa Melayu adalah juga orang Islam.

Salam dari Kuantan.

No comments: