Monday, May 30, 2011

Anugerah Emas Dan Perak Untuk Inovasi Panel E-Braille

Saya pernah memaklumkan menerusi blog ini, pada 20 hingga 22 Mei yang lalu, satu pameran yang dikenali sebagai 22nd INVENTION, INNOVATION, INDUSTRIAL DESIGN AND TECHNOLOGY EXHIBITION 2011 (ITEX11) telah berlangsung di Kuala Lumpur Convention Centre. Pasukan penyelidik daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) telah turut serta dalam pameran berkenaan. Sudah tentulah kalau FKM UTM, inovasi yang mereka akan pamerkan ialah panel E-Braille.

Serentak dengan pameran tersebut juga, pertandingan inovasi dan kreativiti turut diadakan. Bagi pasukan penyelidik dari FKM UTM, mereka telah mempertandingkan 2 inovasi yang telah mereka hasilkan menerusi panel E-Braille. Inovasi pertama ialah kegunaan panel E-Braille sebagai penyimpan dan alat yang boleh digunakan untuk membaca Alquran Braille. Manakala inovasi kedua pula ialah kegunaan panel E-Braille sebagai alat untuk pelaksanaan pengajaran dan pembalajaran bagi mereka yang cacat penglihatan.



Untuk inovasi yang pertama, kumpulan penyelidik berkenaan telah menerima anugerah pingat perak. Manakala untuk inovasi kedua pula, kumpulan berkenaan telah menerima anugerah pingat emas. Bagi saya, dengan kedua-dua anugerah yang telah diterima oleh kumpulan penyelidik berkenaan, bermakna inovasi teknologi yang telah dihasilkan menerusi penghasilan panel E-Braille telah mendapat pengiktirafan.

Di sini, saya selaku bakal pengguna panel E-Braille suatu hari nanti, ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada kumpulan penyelidik daripada FKM UTM di atas kejayaan merangkul kedua-dua anugerah tersebut. Walaupun alat ini masih lagi baru, tetapi ia telah berjaya sekurang-kurangnya menarik perhatian para juri pertandingan berkenaan.



Saya penuh yakin, antara sebab kumpulan penyelidik FKM UTM telah berjaya menggondol anugerah perak dan emas ialah kerana inovasi yang telah mereka hasilkan dan ketengahkan merupakan inovasi yang terhasil daripada kreativiti dan usaha penyelidikan yang berterusan dan tak kenal jemu dan putus asa. Ia juga bukannya inovasi yang dicuri daripada orang lain untuk kepentingan perut dan poket masing-masing.

Salam dari JB.

No comments: