Thursday, May 26, 2011

Virtual SMPK Interactive

Sekumpulan murid dari Sekolah Menengah Pendidikan Khas (SMPK) Setapak telah pun memulakan laman sesawang interaktif di bawah Google Groups. Kalau tak silap saya, laman sesawang berkenaan baru sahaja beroperasi hampir sebulan.



Seramai 5 orang murid yang juga merupakan moderator laman sesawang berkenaan. Mereka ialah:


  1. Kaveinthran A/L Pulanthran;

  2. Ahmad Danial bin Mohd Sani;

  3. Amiruddin bin Abdullah;

  4. Teh Yong Shing;

  5. Krshmann A/L Vijayakumaran.



Selain daripada 5 murid di atas, mereka turut disertai oleh Cikgu Tang Lai Shin yang juga merupakan guru ICT di sekolah berkenaan.



Antara objektif laman sesawang berkenaan ialah sebagai medium untuk menyalurkan pelbagai artikel bercorak ilmiah. Laman sesawang berkenaan juga bertujuan sebagai saluran bertukar-tukar bahan dan nota yang berkaitan mata pelajaran. Ia juga bertujuan untuk memupuk kesedaran mengenai kepentingan kegunaan ICT khasnya dalam pelajaran. Selain itu, ia juga bermatlamat untuk mendidik para pelanggannya (subscribers) supaya menggunakan kemudahan ICT dengan cara yang bermanfaat dan berhemah.

Bagi saya, kewujudan laman sesawang interaktif seumpama ini di sekolah seperti SMPK Setapak, walaupun agak sudah terlewat, tetapi ia masih berguna dan bermakna khasnya kepada para pelajar itu sendiri. Ia menunjukkan kesedaran dalam kalangan murid pendidikan khas terhadap kepentingan ICT tetap ada.

Bagi saya, perkara yang sepatutnya dilakukan oleh jabatan/bahagian yang berkaitan dengan pendidikan khas ialah melonjakkan lagi kesedaran, keupayaan dan kemahiran ICT dalam kalangan murid dan guru di sekolah-sekolah pendidikan khas. Hal seumpama ini saya tekankan kerana penggunaan ICT dalam kalangan murid-murid cacat penglihatan memerlukan kemahiran khas, selain daripada beberapa peralatan dan perisian khas. Selama ini, kebanyakan pengguna ICT di sekolah-sekolah khas terpaksa mengambil inisiatif sendiri jika ingin ke hadapan dalam bidang iCT.

Saya dimaklumkan, laman sesawang interaktif ini bukan sahaja untuk murid SMPK Setapak semata-mata, bahkan ia terbuka kepada sesiapa sahaja yang mempunyai hasrat dan objektif yang sama. Oleh itu, sesiapa yang berminat untuk menyertai kumpulan ini, bolehlah melayari laman sesawang sebagaimana di bawah ini.

smpksetapak+subscribe@googlegroups.com

Berdasarkan kepada pemerhatian saya setakat ini, terdapat beberapa orang penyumbang yang aktif. Bahan yang telah disumbangkan juga agak pelbagai. Oleh kerana bahan yang disumbangkan diambil daripada sumber lain, maka seeloknya di hujung bahan tersebut nyatakan sekali sumber asal bahan berkenaan. Ia sekaligus dapat mengelakkan kita dicap sebagai plagiat.

Antara penyumbang paling aktif ialah Saudara Teddybear Cute. Selain sumbangan yang kerap, bahan yang beliau sumbangkan juga berkualiti dan ada nilai info yang baik. Terima kasih Cute!

Oleh itu, marilah kita sama-sama sokong laman sesawang interaktif ini kerana yang akan mendapat manfaatnya nanti ialah murid-murid dalam kalangan kita juga. Besarlah harapan saya dan juga harapan semua agar tiada pihak yang akan menyalahgunakan laman sesawang interaktif yang masih bayi ini.

Tentu Kaveinthran berpuas hati dengan posting kali ini!

No comments: