Friday, May 27, 2011

Selamat Bercuti

Bagi kebanyakan negeri di Malaysia, hari ini adalah hari terakhir persekolahan untuk semester ini. Manakala bagi Kelantan, Terengganu dan Kedah hari ini pula merupakan hari pertama cuti untuk tempoh dua minggu.

Bagi murid, saat ini antara saat yang menggembirakan. Maklumlah mereka akan bercuti selama 14 hari. Manakala bagi murid yang tinggal di asrama, ia tentunya lebih menggembirakan. Mereka tidak sabar untuk pulang ke tempat asal masing-masing untuk bertemu ibu bapa serta kaum keluarga masing-masing setelah sekitar 10 minggu berjauhan dari mereka.

Saya yang berpengalaman tinggal di asrama sejak berusia 8 tahun lagi tentunya telah meniti pelbagai pengalaman tatkala hari seperti hari ini menjelang tiba. Kegembiraan memang tak tersembunyi lagi. Keadaan sebaliknya pula berlaku bila menjelangnya hari terakhir cuti persekolahan. Fenomena sebeginilah yang saya alami dari sejak bersekolah rendah hinggalah ke peringkat sekolah menengah. Maklumlah sama ada di sekolah rendah mahupun semasa di sekolah menengah, antara sekolah/asrama dengan kampung halaman jaraknya beratus batu. Semasa saya di alam kampus, situasinya mula berubah.

Kepada seluruh murid di negara ini, diucapkan selamat bercuti. Biar apa pun aktiviti semasa bercuti kelak, berhati-hatilah. Jangan kerana kecuaian sendiri, lewat pula datang semula ke sekolah nanti.

Kepada rakan pendidik, selamat bercuti juga saya ucapkan. Ada sebilangan di antara kita yang harus bertugas dalam masa cuti sekolah. Hal inilah yang kurang dimaklumi oleh sebilangan mereka yang bukan terlibat sebagai pendidik.

Selamat bercuti semua!

No comments: