Sunday, May 29, 2011

Virtual SMPK Setapak semakin bersemarak

Sebentar tadi, saya berkesempatan untuk memeriksa email saya. Sesuatu yang amat mengkagumkan saya ialah laman sesawang interaktif smpksetapak@googlegroups.com semakin bersemarak. Mengikut kiraan saya, di antara jam 8.54 pagi sehingga jam 2.55 petang hari ini (29 Mei), sebanyak 18 posting pelbagai bahan telah diuploadkan. Bahannya juga pelbagai, sama ada dalam negeri mahupun luar negara.

Agaknya hari ini, ada antara ahli kumpulan laman sesawang di atas yang kerjanya menghadap komputer sahaja. Sebab itulah pelbagai bahan telah diuploadkan. Baguslah begitu. Lagipun bahan-bahan yang dikongsikan mempunyai nilai pengetahuan yang baik dan amat berguna. Rasanya rugi kalau tidak melanggannya. Kalau hendak cari sendiri mungkin tidak begitu berkesempatan. Jadi, bila maklumat datang sendiri seperti ini, alangkah baiknya.

Kepada ahli kumpulan ini, teruskan berkongsi maklumat seperti ini. Biarlah orang lain nak buat apa jua tanggapan, asalkan apa yang kita lakukan ini tidak mengganggu dan tidak menggugat mana-mana pihak.

Bila diteliti pelbagai sumbangan daripada ahli kumpulan yang lain, malu juga saya dibuatnya, kerana setakat ini saya baru menyumbang satu bahan sahaja secara langsung kepada lamansesawang ini.

Kepada golongan murid tidak kira di mana sahaja, saya sangat berharap agar bahan-bahan yang telah dikongsikan itu tidak tinggal dalam email semata-mata. Sebaiknya bahan-bahan berkenaan dimasukkan terus umpamanya ke dalam thumbdrive masing-masing. Jika perlu, buat satu folder khas untuk menyimpan bahan-bahan berkenaan. Bagi saya, amat rugilah jika maklumat yang telah datang kepada kita dibiarkan tanpa dimanfaatkan. Itu sekadar pandangan dan cadangan saya sahaja.

Salam dari JB.

No comments: