Saturday, May 21, 2011

Sembang Dinihari

Siapa Setiausaha SBM Cawangan KL/Selangor Selepas Ini?

SBM ialah Society Of The Blind In Malaysia. Ia merupakan salah sebuah badan bukan kerajaan yang berdaftar secara sah untuk golongan cacat penglihatan di negara kita. Antara ciri unik dalam SBM ialah ia ditadbirkan sendiri oleh mereka yang cacat penglihatan. Pertubuhan ini telah pun ditubuhkan sejak tahun 1964 lagi. Hari ini, SBM mempunyai cawangannya di hampir setiap negeri di Malaysia. Keahliannya pula terdiri daripada pelbagai bangsa dan kepercayaan, asalkan warganegara Malaysia. Panjang sebenarnya kisah SBM kalau hendak diperikan. Kalau hendak tahu lebih lanjut khususnya mengenai sejarah awal pertubuhan tersebut, bolehlah jumpa dengan Ivan Ho. Saya sendiri pun banyak mengetahui banyak fakta sejarah awal SBM daripada beliau.

Pada hari esok (22 Mei), SBM Cawangan KL/Selangor akan mengadakan mesyuarat tahunannya. Saya pun tak pasti ini merupakan mesyuarat tahunannya kali yang ke berapa. Kali akhir saya menghadiri mesyuarat tahunan SBM Cawangan KL/Selangor ialah pada tahun 1999. Walau bagaimanapun, saya masih merupakan ahli SBM hingga hari ini. Bayar yuran tak pernah bertangguh semenjak nombor keahlian saya ada huruf A di hujungnya. Kalau tak percaya, tanyalah sendiri pada Cikgu Jais.

Sejak beberapa minggu belakangan, berita yang semakin mendapat perhatian daripada ahli-ahli KL/Selangor dari segenap ceruk rantau ialah siapakah yang akan menjadi setiausaha bagi SBM cawangan tersebut. Untuk pengetahuan bersama, dalam mesyuarat agung tahunan SBM Cawangan KL/Selangor kali ini, semua jawatan ahli jawatankuasa akan dipertandingkan. Antara jawatan yang paling tidak popular untuk ditandingi ialah jawatan setiausaha.

Untuk pengetahuan bersama juga, penyandang jawatan setiausaha SBM Cawangan KL/Selangor sekarang ialah Cikgu Mohd Jais. Beliau telah pun memegang jawatan tersebut sejak tahun 1997 lagi. Masa itu, beliau pun masih lagi bujang. Kini, Cikgu Jais sudah pun beristeri, tapi masih seorang, dan sudah punya anak tiga. Anaknya yang tua sudah pun masuk ke alam sekolah menengah. Demikianlah panjangnya usia Cikgu Jais sebagai setiausaha cawangan. Selama 14 tahun menjawat setiausaha cawangan KL/Selangor, beliau pernah dicabar hanya sebanyak dua kali sahaja. Salah seorang daripada pencabarnya sudah pun kembali ke alam arwah. Sebab itulah juga tadi saya katakan jawatan setiausaha merupakan jawatan yang paling tidak popular untuk ditandingi.



Perkhabaran mengenai siapa yang akan menjadi setiausaha SBM Cawangan KL/Selangor mula mendesas-desus apabila penyandangnya sekarang mula menyuarakan hasratnya untuk tidak bertanding lagi untuk jawatan berkenaan. Setakat yang saya maklum, sehingga ke saat ini pun Cikgu Jais masih lagi tidak mengisi borang pencalonan untuk jawatan berkenaan. Nampaknya beriya sungguh Cikgu Jais. Ada juga yang memaklumkan kepada saya, perkhabaran mengenai jawatan setiausaha SBM Cawangan Kl/Selangor sudah mendapat liputan luas di PTT (push-to-talk). Saya sekadar mendengar maklumat daripada orang lain sahaja, maklumlah saya sendiri tak ada perkhidmatan PTT.

Setakat yang saya maklum, antara sebab Cikgu Jais berhasrat tidak ingin bertanding lagi ialah beliau sudah terlalu lama memegang jawatan tersebut, 14 tahun beb! Selain itu, katanya, beliau ingin berehat buat sementara. Di samping itu, beliau juga ingin memberi peluang kepada generasi yang lebih muda untuk memegang jawatan tersebut, kalau ada. Cikgu Jais juga ada meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap tindakan AJK tertentu di SBM Pusat. Kalau hendak tahu lebih lanjut, tanyalah sendiri pada Cikgu Jais.

Memandangkan Cikgu Jais semakin serius untuk tidak bertanding lagi, maka beberapa orang mula melobi beberapa nama sebagai persediaan jika jawatan berkenaan benar-benar kosong nanti. Setakat ini, empunya nama yang telah dilobi telah menolak untuk menyandang jawatan setiausaha. Alasannya macam-macam. Kesimpulan alasan yang diutarakan ialah, mereka tidak berkemampuan untuk melaksanakan tugas sebagai setiausaha. Kalau sedar diri dari awal semacam ini memang bagus. Jangan ambil jawatan tapi di pertengahan musim letak jawatan pula. Ini cukup menyusahkan orang lain. Saya memang ada pengalaman dengan orang sebegini.

Pada hemat saya, keadaan ini masih boleh diselamatkan lagi. Saya telah mengenali Cikgu Jais bukannya setahun dua. Kami telah kenal antara satu sama lain sejak sebelum Cikgu Wan Suhaimi lahir ke dunia lagi. Dalam mesyuarat esok, jika jawatan berkenaan kosong dan tiada siapa yang hendak bertanding, ahli-ahli secara beramai-ramai boleh merayu kepada Cikgu Jais agar meneruskan khidmatnya. Hati dan budi bicara Cikgu Jais bukanlah keras macam batu. Ada ketikanya, beliau masih boleh membuat pertimbangan yang waras dan wajar. Selain itu, En. Abbas Ashaari dan Tuan Haji Mohd Nazari selaku rakan lama Cikgu Jais juga boleh berperanan untuk menyelamatkan keadaan. Saya rasa, dengan kewibawaan serta keakraban persahabatan di antara Cikgu Jais dengan kedua-dua mereka ini, En. Abbas dan Tuan Haji Nazari mampu untuk memujuk Cikgu Jais agar meneruskan perkhidmatannya selaku setiausaha SBM Cawangan KL/Selangor sekurang-kurangnya untuk sepenggal lagi. Pada masa yang sama, selaku presiden SBM kebangsaan masa ini, Tuan Haji Nazari juga boleh berperanan lebih berkesan untuk membetulkan keadaan di SBM Pusat yang telah menimbulkan rasa tidak puas hati oleh Cikgu Jais. Insha-Allah, jika ini dapat dilaksanakan, keadaan harmoni ini akandapat dikekalkan.

Kepada rakan-rakan SBM Cawangan KL/Selangor, saya ucapkan selamat bermesyuarat esok.

No comments: