Sunday, May 22, 2011

Panel E-Braille Quran Di Kuala Lumpur Convention Centre



Semalam (21 Mei) merupakan hari kedua pameran Itex yang berlangsung di Kl Convention Centre. Manakala untuk kunjungan awam pula, semalam merupakan hari pertama. Kehadiran saya di sini adalah merupakan sebahagian daripada kumpulan E-Braille Quran For Teaching Aid. Upacara perasmian telah pun disempurnakan oleh YB Datuk Mohd Fadilah Yusuf selaku timbalan menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI). Upacara perasmian telah berlangsung pada hari Jumaat.



Bagi kumpulan E-Braille, sudah tentulah kesemua ahli kumpulan penyelidiknya (kecuali saya) adalah daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, Johor. Sebagaimana biasa, bahan yang dipamerkan ialah panel E-Braille. Terdapat beberapa lagi ciri menarik yang telah ditambah oleh ahli kumpulan penyelidik ini.



Antaranya ialah, tahap pergerakan titik-titik Braille secara automitik telah ditambah daripada 3 sebelum ini kepada 5 tahap. Selain itu, bagi saya, sistem audionya juga sudah semakin baik. Bahkan yang lebih menarik lagi, kumpulan ini juga telah mula memperkenalkan modul pengajaran matematik mudah yang sangat menarik. Buat masa ini, kumpulan ini telah memperkenalkan sistem pelajaran sifir. Walaupun ia masih di tahap permulaan, tetapi kreativiti dan inovasi kumpulan penyelidik ini amat membanggakan.



Antara kreativiti yang terdapat pada pelajaran sifir yang saya maksudkan ialah titik-titik Braille tertentu yang membawa maksud sifir tertentu akan timbul di atas panel berkenaan. Pada masa yang sama, suara (audio) turut berfungsi dengan memaklumkan maksud setiap titik Braille yang timbul. Sebagai contoh, bila titik-titik Braille yang membawa maksud 1 darab 2 timbul di atas panel berkenaan, serentak dengan itu juga sistem audionya akan berfungsi dengan memperdengarkan “1 darab 2”. Demikianlah.



Sama-samalah kita doakan semoga kumpulan penyelidik ini akan terus maju demi manfaat orang seperti kita juga. Marilah kita terus berdoa semoga kumpulan penyelidik ini akan mendapat sokongan dan bantuan yang sewajarnya daripada pihak-pihak yang berkenaan supaya usaha mereka tidak terhenti di pertengahan jalan. Saya rasa, kalaulah kumpulan penyelidik ini berada di Amerika Syarikat atau di Eropah, sudah lama mereka akan mendapat perhatian dan sokongan daripada pihak-pihak yang sepatutnya. Apakan daya, kumpulan penyelidik ini berada di sini, jadi merekalah yang harus pening kepala sendiri untuk memikirkan ke manakah hasil penyelidikan mereka harus dihalakan selepas ini.



Walaupun pameran Itex ini saya maklumkan menerusi blog ini kurang daripada 12 jam daripada masa untuk kunjungan awam, ia tetap dikunjungi oleh seorang dua ahli PERTIS. Terima kasih saya ucapkan kepada Saudara Rosmadi dan Saudara Amat yang telah datang berkunjung ke booth yang menempatkan panel E-Braille.



Selain daripada panel E-Braille, terdapat banyak lagi booth yang menempatkan pelbagai hasil inovasi teknologi daripada pelbagai agensi, dan jabatan kerajaan, pihak swasta, pusat-pusat pengajian tinggi dan sebagainya. Kesempatan yang ada turut saya gunakan dengan mengunjungi beberapa gerai pameran lain.

Saya dan PERTIS memang tidak ada kabel politik. Sebab itulah kami tidak berpeluang untuk menyalurkan maklumat kepada timbalan-timbalan menteri tertentu apa yang selama ini menjadi hak dan kepunyaan kami yang telah pun dicuri. Kami pun masih belum tergamak untuk memukul canang siapakah si pencuri itu.

1 comment:

Mama Haikal said...

assalamualaikum. kalau boleh, cuba masukkan terjemahan sekali.